صفحات

۱۳۹۲ تیر ۲۰, پنجشنبه

بامیه

 
 
سالها پیش در یکروز سرد زمستونی دلم بد جوری هوس بامیه کرد ولی فکر اینکه من همون روز این عمل شیطانی را به مرحله انجام برسونم به مغزم هم خطور نمیکرد نمیدونید که من با چه لذت و ذوقی بامیه های گرم را با یک لیوان چای داغ خوردم  اگر چه  باید بگم از نوع  اعلا به حساب نمیومد ولی برای شروع کار قابل قبول بود فقط باید روی خمیر کمی کار میشد و حالا با درست کردن بامیه اون هم سالی یکبار به بهونه ماه رمضون از خوردن این شیرنیی خوشمزه غافل نمیمونم حالا اگر شما در ایران زندگی میکنید از بهترین قنادی موجود میخرید و کسانی که در خارج از ایران هستند باز در صورت دسترسی داشتن به یک قنادی خوب مطمئنا همین کار را میکنند و کسانی هم مثل مامانم ویا خواهرم در صورت دسترسی داشتن  هم اینکار را نمی کنند ولی همیشه کسانی هستند که دوست دارند حتی برای یکبار هم که شده زولبیا و بامیه را خودشون درست کنند اگر شما هم از اون دسته افراد هستید به نکات مهم این شیرینی توجه کنید.
 
اگر به یاد داشته باشید در ایران یک بامیه خوب با گذشت چند روز هم یک بافت ترد و خوشمزه داشت ولی بامیه خونگی معمولا  همون موقع که درست میشه خوب و خوشمزست ولی بعد ازگذشت یکروز نرم میشه و در کل کیفیت قنادی را نداره حالا که قراره این همه مصیبت را به دل و جون بخریم و  شاهد استفاده از این همه روغن و شربت باشیم و در حین کار یک چشممون گریه باشه و یک چشممون خنده و در آخر هم یک بامیه اون هم از نوع اعلا داشته باشیم به نکاتی باید توجه داشته باشید، یکی این که با اضافه کردن کمی نشاسته مشکل نرم شدن حل میشه و شما یک بامیه که بافت بیرونیش ترد و داخلش نرم باشه تحویل میگیرید و نکته مهم دیگر شربت این شیرینیست که اگر خوب و با کیفیت درست نشه باز روی شیرینی تاثیر بد میذاره و همه زحمتتون به باد میره پس اگر شربت را از روز قبل و یا چند ساعتی زودتر درست کنید خیلی بهتره چون اگر شربت شکرک زد راه چاره دارید شاید برای بعضی ها خنده دار باشه ولی خیلی ها برای اولین بار دست به چنین کاری میزنند  وعده ای هم بدون داشتن کیفیت اینکار را انجام میدند پس باید این نکته ها گوشزد بشه .
 
ماسوره از نوع ستاره ای باید باشه و نوع ستاره ای هم به شکلهای مختلفی وجود داره که من از مدلهای مختلفش استفاده میکنم
با زدن چاقو و یا قیچی و یا این وسیله به روغن میتونید به راحتی خمیر را به اندازه های دلخواه ببرید در حین کار چاقو و یا قیچی را با روغن چرب کنید که به خمیر نچسبه و راحت بتونید ببرید 

مواد لازم
آرد یک پیمانه
آب یک پیمانه
نشاسته ذرت یک ق مرباخوری
تخم مرغ 3 عدد
کره یک ق غذاخوری
شکر یک ق مرباخوری
نمک نوک چاقو
 
آب را در یک قابلمه کوچک بریزید نمک وشکر و نصف قاشق از کره را به آب اضافه کنید و بذارید به نقطه جوش برسه در همین موقع آرد را یکدفعه به آب اضافه کنید و با قاشق چوبی خوب بهم بزنید وقتی مواد مخلوط شد باقیمونده کره را اضافه کنید اینکار باعث لطافت خمیر میشه تقریبا پنج دقیقه خمیر را بهم بزنید از روی شعله بردارید و در کاسه بریزید همینکه خمیر از حرارت بالا افتاد کافیه چون هر چقدر که خمیر گرمتر باشه تخم مرغ را بهتر به خودش جذب میکنه نشاسته را اضافه میکنید و بهم میزنید  تخم مرغ اولی را اضافه کنید همینکه جذب خمیرشد تخم مرغ دومی را اضافه کنید و بعد هم سومی ،شما میتونید از همزن برقی ویا با دستتون خمیر را ورزبدید در ابتدا خمیر تکه تکه میشه جای نگرانی نیست در آخر کاملا یکدست و خوب میشه خمیر باید وقتی که در قیف پلاستیکی ریخته شد به راحتی از قیف خارج بشه  اندازه تخم مرغها  و نوع آردها با هم فرق داره پس اگر به اندازه تخم مرغ شک داشتید مقداری روغن در قابلمه کوچک داغ کنید و یک تکه خمیر داخلش بندازید اگر خمیر داخل روغن پف کرد مقدار تخم مرغ خوبه و اگر اندازه خمیر تغییر چندانی نکرد باید  نصف ویا یک عدد تخم مرغ به خمیر اضافه بشه در غیر اینصورت بامیه خشک میشه  و اگر هم تخم مرغ بیش از اندازه بشه خمیر پف تو خالی میکنه و میشه شبیه نون خامه ای که داخلش از شربت پر شده که در اینصورت خیلی بد مزه میشه ولی معمو لا این مقدار تخم مرغ استاندارد و کافیست ادامه توضیح روی عکسها. 

مواد لازم برای شربت
شکر 500 گرم
آب 250 میلی لیتر
گلاب 3 ق غذاخوری
آب یک چهارم یک عدد لیمو
کمی زعفران حل شده
 
آب ولرم و شکر را در قابلمه ریخته  و قبل از گذاشتن روی آتش با قاشق بهم بزنید بعد روی حرارت بذارید تا به جوش بیاد و به هیج وجه هم نمی زنید 15 تا 20 دقیقه طول میکشه تا قوام پیداکند در اواخر گلاب و آب لیمو تازه را اضافه میکنید در طول این مدت کمی آبلیمو به برس میزنید و دور تا دور قابلمه را که در حال شکرک زدن هست پاک میکنید ولی دقت کنید که برس با شربت تماس پیدا نکنه این کار را به فاصله چندین بار انجام بدید در آخر شربتی بینظیر و براق بدست میاد.
 

خمیر بعد از اضافه شدن تخم مرغ به این شکل در میاد

از تاوه  کمی گود که مناسب این کار باشه استفاده کنید از تفلون استفاده نکنید روغن مایع  باید مخصوص سرخ کردن باشه  در غیر اینصورت میسوزه وقتی که روغن را در تاوه ریختید قبل از اینکه روی حرارت بذارید خمیررا مستقیم در روغن قیچی میزنید وبعد روی حرارت میذارید لازم نیست روغن از قبل داغ بشه 
با حرارت متوسط  بامیه ها را سرخ میکنید و مرتب باید زیرو رو بشه تا یکدست سرخ بشه این بستگی به خودتون داره که بعد از اینکه طلا ئی تیره شد تا چه اندازه سرخش کنید من معمولا مقداری را به رنگ طلائی و مقداری را به رنگ  کمی تیره ترسرخ میکنم
 شربت باید ولرم باشه و توجه کنید که داغ نباشه  ولی بامیه ها باید داغ باشند برای اینکه شربت کدر نشه بامیه را بعد از سرخ شدن یک لحظه در آبکش توری بذارید بعد در شربت ولرم به مدت 10 دقیقه بذارید بمونه و مرتب زیر و رو کنید. شیرینیهای شربتی از جمله انواع باقلوا، زولبیا و بامیه را میشه به راحتی فریز کرد و موقع استفاده در حرارت اتاق گذاشت تا از یخ زدگی در بیاد و وقتی ده ثانیه هم در مایکروفر گرم بشه میشه مثل روز اول. 
دیدن عکسهای بیشتر فقط میتونه باعث آرامش روح وجان باشه باشه

این بامیه چند روز هم که بگذره ترد و خوشمزست
















 

۵۸ نظر:

  1. وای نصفه شبی حالا بامیه از کجا بیارم من

    دستت درد نکنه عالی شدن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لیلا جون یکراه بیشتر نداری که اونم این کار شیطانی را عملی کنی.

      حذف
  2. همه چيز عالي و لذيذ. چه مي كنه اين عكس هااااااا. ممنون براي زحمتي كه براي اين آموزش خوب كشيديد.

    پاسخحذف
  3. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی عالی شدن و عکس ها بسیار هوس انگیزن .من یادمه یه بار با مامانم سعی کردیم درستش کنیم ولی خراب شد، از اون موقع به بعد هیج وقت دیگه سراغ درست کردنش نرفتم ،البته من آدمی نیستم که به این زودی جا بزنم ولی انگیزه ی کافی برای این کار رو نداشتم چون از شیرینی های محبوبم نیست .خیلی ممنون بابت دستور و نکات درست کردن شربت که خیلی کاربردی بود .

    پاسخحذف

  4. سلام مهناز خا نم،با میه‌هاتون خیلی‌ خوش رنگ شده و اشتها بر انگیز،خیلی‌ ممنون از دستور خوبتون

    ببخشید شما با میه‌ها را اول برش دادید در ماهی‌ تا به بعد روغن را به آن اضافه کردید و سرخ کردید، اینطوری به ظرف نمیچسبه؟

    بعد با این مقدار مواد چه قدر با میه حدودا درست میشه(تعدادشون یا وزنشان)چون من فقط یک نفر هستم و نمیخواهم خیلی‌ درست کنم ،خیلی‌ ممنون میشم و لطف می‌کنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه عزیزم،اول روغن را در تاوه میریزی بعد بامیه را برش میدی به ظرف هم نمیچسبه.با این مقدار تقریبا نهصد گرم بامیه بدست میاد.

      حذف
  5. دستتون درد نکنه بابت دستور کامل و عکسای زیبا، فقط یه سوال در مورد نشاسته، منظورتون نشاسته گندم بوده یا ذرت؟اگر نشاسته گندم منظورتون بوده باید پودر شه قبل از استفاده؟1قاشق مرباخوری به صورت پودر شده اندازه گیری شه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم،منظور نشاسته ذرت بوده و بصورت پودر اندازه میشه.

      حذف
  6. Mishe dastore zolbya ro ham bezarid, ,man kheili beram jaleb bod tarze sorkh kardane bamyeha, akhe shenidam bayad bezari roghan kamelan dagh beshe,
    Yek soali dasham ,hararate gaz cheghad bayad bashe,?? Mamnun

    پاسخحذف
  7. حرارت گاز باید متوسط باشه.

    پاسخحذف
  8. Mishe dastore zolbya ro ham bezarid??

    پاسخحذف
  9. مهناز جان من بامیه رو با دستور شما درست کردم و خیلی هم ممنونم، فقط بامیه های من زیادی ترد بودن، بامیه هایی که از قنادی میخریم خیلی نرمتر هستن، جایی از کار من ایراد داشته یا کلا اینجوری میشن؟
    اینم عکسشون https://lh6.googleusercontent.com/-W_NT641SFLA/UeGnXGfqe-I/AAAAAAAAE38/Uog7qfAuHSM/w506-h675-o/bamie2.jpg

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به خاطر اضافه شدن نشاسته ترد میشه ولی از داخل باید نرم باشه در قنادی بیرون از نشاسته استفاده نمیشه یا مقدار نشاسته را نصف کن یا کاملا حذفش کن.

      حذف
  10. Mishe dastorezolbya ro bezarid??

    پاسخحذف
  11. Mahnaz Jon man be moshkel barkhord kardam, man az2 tokhmemorgh estefade kardam khamiram toye roghan pof kard va omad bala vali tosh pofaki shod, , , bemodate 2 daghighe gozashtam toye sharbat, hala mishe begid moshkele karam chye??mammun

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زولبیا و بامیه از اون دسته شیرینیهائی هستند که امکان پف کردن یا نکردن،خشک شدن بیش از اندازه و یا نرم شدن وجود داره البته در دفعات بعد کم کم دستتون میاددستور بالا برای حل مشکل شما در تهیه بامیه گذاشته شده و بر خلاف دستورهای دیگه، بافت بیرونی ترد و از داخل کاملا نرمه در واقع همونطور که باید باشه تعجب میکنم بامیه شما با دو عدد تخم مرغ چرا باید پفکی بشه که البته حتما از تخم مرغ بزرگ استفاده کردید من از تخم مرغ اندازه متوسط استفاده میکنم هیچ به فکرم نمیرسه که مشکل در کجا میتونه باشه چون روغن هم داغ بوده ولی غصه نخور و دوباره امتحان کن درست مثل مراحل بالا عمل کن از تخم مرغ شماره متوسط استفاده کن یا حدودااز 154 گرم تخم مرغ استفاده کن، حرارت گاز متوسط رو به بالا باشه خیلیها از جمله خودم در ابتدای کار نه بامیه و نه زولبیا خوب از کار در نمیومد ولی بعدها دستم اومد و با این دستور خیلی خوب همه چی کامل شد.

      حذف
  12. Mahnaz jan aval bayad gaz khamosh bashe, va bad begozaram roye motovaset, ,ammaamnunn

    پاسخحذف
  13. همین کار را بکن و مواظب باش بامیه ها موقع سرخ شدن حرارت کافی داشته باشند

    پاسخحذف
  14. be zoodi dast be kar misham ,mesle hamishe ali
    mamnoon

    پاسخحذف
  15. salam khanomi khaste nabashid
    kareton Aliye
    man az khanandegane khamosh vali hamishegie shoma hastam
    mikhastam azaton tashakor konam va begam man baray avalin bar bamiye dorost kardam va faghat mitonam begam ye fajee dob be jaye bamiye
    shad bashin

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مریم جون خیلی متاسفم، خیلی طعم تلخی داره وقتی که همه چی خراب ازآب در میاد این اتفاقهابرای همه ما میافته.

      حذف
  16. من بامیه ها را درست کردم هیچ فکر نمیکردم بتونم بامیه به این خوشمزه گی
    درست کنم البته دفعه اول خراب کردم ولی بعد متوجه مشکل شدم ممنون برای این دستور خوب.مریم

    پاسخحذف
  17. بعد از چندبار شکست در درست کردن بامیه
    دیگه هیچوقت نمیخواستم درستش کنم تا اینکه با دیدن عکسها به
    هوس افتادم هیچ وقت فکر نمیکردم روزی بتونم بامیه اونم با
    این کیفیت درست کنم شوهرم باور نمیکرد که مال قنادی نیست
    خیلی خیلی متشکرم.

    پاسخحذف
  18. مهنازجون اگر من خمیر را درست کنم و در یخچال بذارم برای روز بعد اشکالی داره خیلی ممنون.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر تخم مرغ نداشته باشه میتونه 4 تا 5 روز در یخچال بمونه موقع مصرف باید کمی گرم بشه نشاسته و تخم مرغ موقع درست کردن اضافه میشه.

      حذف
  19. salam khanomi gol
    khaste nabashod
    man mikhastam bedonm mishe be jaie nashastehe zorat az nashasthe gol estefade konam
    mamnon misham be khatre javabeton

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم
      میتونی استفاده کنی فقط مثل نشاسته ذرت پودرش کن.

      حذف
  20. بی نهایت ممنون عالی بود

    پاسخحذف
  21. من در ایران زندگی نمیکنم و بعضی اوقات خیلی هوس
    بامیه میکنم دستورهای زیادی را هم امتحان کردم
    که هیچکدوم ازرش درست کردن را هم نداشتند ولی این
    دستور یکی از بهترین و عالی ترین هاست مهناز جون روی ماهت
    را میبوسم که باعث شدی ما هم که دور از وطن هستیم از این
    شیرینی به بهترین کیفیت استفاده ببریم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوشحالم از اینکه با دستور این بامیه خوشحالتون کردم.

      حذف
  22. این بامیه خوشمزه ترین و بهترین دستوری بود که امتحان کردم
    حتی خیلی بهتر از قنادی شده بود دستتون درد نکنه.

    پاسخحذف
  23. Ba salam ba roghane ezafe mandash Kari mishe kard ?? Akhe kheili zyad mande mamnun

    پاسخحذف
  24. اگر روغن بعد از استفاده رنگش تغییر زیادی نکرده باشه و بوی بدی نداشته باشه میتونی برای مرغ سوخاری یا پیراشکی و یا هر چیزی که در روغن زیاد سرخ میشه استفاده کنی ولی اگر رنگش قهوه ای شده و بو بده بهتره که دور بریزی چون روی غذات تاثیر بد میذاره و بی کیفیتش میکنه.

    پاسخحذف
  25. Ba salam , mamnun az sayte alyton, man dorostesh kardam roze aval khob bod va fardash shekarak zad va narm shod,
    Aya bayad sharbat ra ba hararate zyad dorst kard?
    Va yek soale digra man bamieham goshti tosh nemishe, momkene ke az in bashe sare masoram kochike setarehi as? Yek dona mamnunn az javabeton

    پاسخحذف
  26. شربت بامیه اگر از ابتدا خوب درست نشه اگر اعلاترین بامیه را هم درست کنی بافت بامیه را خراب و بدرد نخور میکنه شربت با حرارت متوسط درست میشه با تجربه دستت میاد ماسوره نباید ریز باشه بافت بامیه خراب میشه نوع متوسطش را انتخاب کن موفق باشی.

    پاسخحذف
  27. یکی از خوشمزه ترین بامیه هایی بود که خوردم که البته توسط مادرم درست شده بود سربلند باشید.

    پاسخحذف
  28. سلام، فرانك هستم . من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم و واقعا لذت بردم. يك سئوال داشتم از خدمت شما و اينكه باميه اي كه در ظرف آخري هست به نظر كمي متفاوت مياد هم نازكتر و كشيده تر، آيا دستور العمل فرق ميكنه يا ماسوره يا مدت سرخ كردن. از راهنمايي شما بسيار سپاسگذارم .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من یکبار این مدل بامیه را در ایران خوردم که روش هم با کنجد بو داده شده پوشانده شده بود که بنظرم خیلی خوشمزه بود دستور فرقی نداره در شربتش از زعفرون استفاده نکردم و کمی بیشتر سرخش کردم میتونی یک قاشق از شربت داخل خمیربریزی رنگ بامیه ها کمی تیره میشه.

      حذف
  29. سلام ببخشید اگر بخام به جای آبلیمو از پودر چوهر لیمو استفاده کنم چقدر باید استفاده کنم؟

    پاسخحذف
  30. میتونی از جوهر لیم استفاده کنی به مقدار خیلی کم به اندازه نوک چاقو.

    پاسخحذف
  31. سلام باتشکر از وبلاگ خوبتون من امروز با دستور شما بامیه درست کردم در مرحله ای که آرد را اضافه کردم خمیر سریع جمع شد وآنقدر سفت شد که نتوانستم روی گاز 5دقیقه هم بزنم بقیه مراحل بدون مشکل پیش رفت( برای من حدود 2/5 تخم مرغ برد)فقط بعد از اتمام سرخ شدن بامیه ها وخوابیدنشان در شهد داخلشان کمی نرم بود وبوی تخم مرغ میداد.ممکن است به خاطر برداشتن سریع خمیر از روی گاز باشد؟یک سوال ویگر آنکه اگر برای خوشرنگ شدن بامیه داخلش شهد بریزیم شکر باید حذف شود یا نه؟ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم
      حرارت را کم کن و بعد تفت بده اندازه آب هم دقیق باشه میتونی با اضافه کردن شربت شکر را حذف کنی

      حذف
  32. عزیزم واقعا دستت درد نکنه. من امروز درست کردم و بسیار بسیار عالی شد. خیلی دعات کردم سر افطار به خاطر رسپی یه دقیق و عالی که داده بودی :*

    پاسخحذف
  33. ریحاتن جون نوش جون همگی.

    پاسخحذف
  34. عزیزم میبخشی که کامنت قشنگت اشتباهی حذف شد از اینکه یک بامیه خوشمزه درست کردی خوشحالم شیرین کام باشید.

    پاسخحذف
  35. سلام مهناز جون!
    میشه لطفا اندازه ها رو به گرم و میلی لیتر بدی؟

    پاسخحذف
  36. باسلام مهنازجون من امروزبامیه روباذستورشمادرست کردم همه چی عالی پیش رفت ونتیجه مثل همیشه خوشمزه بودازذوقم یک ظرف برای دوستام بردم دورهم باچای خوردیم دستت دردنکنه خانمی

    پاسخحذف
  37. مهناز جان من اینو درست کردم همون روز تا شب ترد بود اما فرداش نرم شد چرا و همینطور زولبیاهام در مورد هر دوش ایرادمو بگید ممنون میشم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر این اتفاق برای هر دوتا افتاده باید در درست کردن شربت دقت کنی .

      حذف
  38. یادم رفت ببخشید سطح زولیاها که تو روغن بودخوب و صاف و لوله ای شد اما سطح رویش حفره حفره و سوراخدار چرا ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ترش بودن ماست در کیفیت و شکل ظاهری زولبیا خیلی تاثیر داره و اگر ماست ترش نباشه خمیر ور نمیاد و موقع سرخ کردن صاف میشه.

      حذف