صفحات

۱۳۹۳ شهریور ۵, چهارشنبه

کیک یزدی





برای من کیک یزدی یادآور خاطرات دوران بچگیم هستش زمانی که پنج شش ساله بودم من این شیرینی را خیلی دوست داشتم یعنی فقط من، بقیه حتی با اومدن اسمش سیر میشدند مامانم از این شیرینی و خیلی از شیرینیهای سنتی بدش میومد و من که از همون بچگی عاشق هل وهوله های شیرین دوران بچگی بودم بعضی ازاین خوردنیها را راحت بدست نمیاوردم اون موقع ها وقتی دست در دست مامانم از جلوی شیرینی فروشی رد میشدیم وقتی که چشمام به کیک یزدی میافتاد باید کلی به مامانم خواهش و تمنا میکردم تا که مامانم راضی به خریدنش میشد و چون همیشه چند تا بیشتر خریده نمیشد در پاکتهای کاغذی گذاشته میشد و بدتر ازهمه اینکه همینکه روغن شیرینی به کاغذ پس میداد مامانم میگفت ببین چه روغنی از کاغذ بیرون زده حالا خدا میدونه چه چیزهای بدترازاین توش پیدا میشه کیک یزدی مال دوران پنج شش سالگی بود بعدها پیراشکی های بد خیابونی جایگزینش شد دوران خیلی سختری بود وقتی که با خواهرم ازمدرسه به خونه برمیگشتیم ترتیب یک پیراشکی را که با کرم پر شده بود میدادم اون کرم داخلش هرچی که بود دیگه مثالش پیدا نمیشه خواهرم با دهان نیمه باز نگام میکرد و میگفت من تعجب میکنم چطوری میتونی پیراشکی بخوری منم میگفتم اینطوری هنوز هم نمیتونم درکش کنم چرا اون چیزهائی که من دوست داشتم اون دوست نداشت بدتر اینکه بعدش خبرچینی میکرد خیلی بعد ها  پیراشکی در قفسه های شیشه ای به شکل بهداشتی فروخته میشد ولی دیگه خوشمزه نبود درآلمان همه نوعش فروخته میشه ولی من حتی یکبار هم امتحان نکردم میگم هر چیزی برای من دوره خودش را داره دوران نوجوانی خوب دوره ای بود من عاشق شیرینیهای خامه ای بودم نان خامه ای و تارتهای کوچک میوه با خامه،  مامانم شیرینیهای خامه ای را دوست داشت و همیشه به بابام گوشزد میکرد که شیرینی را من میخرم مشکل دراینجا بود که بابام شیرینیهای خشک را دوست داشت و همیشه مخلوطی از شیرینیهای زبان و دانمارکی و شبیه به اینها میخرید و همینکه مامانم جعبه شیرینی را باز میکرد کلی سرخ وعصبانی میشد و حتی حاضر به خوردن یکیش هم نمیشد درواقع شیرینیهایی که توسط بابام خریده میشد توسط خودش هم خورده میشد و این داستان همیشه تکرارمیشد کیک یزدی و پیراشکی هم که هیچ وقت خریده نمیشد و شیرینهایی مثل نان نخوچی و نان برنجی وشبیه به اینها، خریدنش در خونه ما ممنوع بود دلیلش هم این بود که با کلی روغن مضر درست میشه و بوی گند میده خوشبختانه علاقه خاصی هم به این شیرینیها نداشتم باید بگم بعدها برام خاطره کیک یزدی قشنگترازخوردنش شد علاقه من به این شیرینی مربوط به همون دوره بوده و به یاد ندارم که بعد ها کیک یزدی خریده باشم و به جز کیک یزدی همون دوران، هیچ علاقه ای به انواع مافینهای گنده و کله کلفت ندارم وحالا طفلکی مامانم را درک میکنم.چند سال پیش هوس کیک یزدی کردم تا حالا شده که ازدستورخوبی استفاده کنید و شما را به اون چیزی که میخواهید نزدیک کنه ولی خودش نباشه کیک یزدی ،خوشمزه ولی خود واقعیش نبود مدتها گذشت من ازکلکسیون اصفهان پیرهرمه قناد معروف فرانسوی ،ماکارون و بستنی، ژله های میوه ای را که مربوط به کلکسیون اصفهان میشد امتحان کرده بودم بعدها کیکی 13 سانتی به نام اصفهان به کلکسیونش اضافه شد در مجله ها کلی تبلیغ شدهرکسی میخواست طعم این کیک را که با عطر گل رز اصفهان و لیچیز و رز بری درست شده را امتحان کنه خب معلومه منم دوست داشتم که یک تیکه از این کیک معروف اصفهان نصیبم بشه این کیک توسط خودم خریده شد، مواد تشکیل دهنده این کیک همون موادی بود که برای ماکارون اصفهان استفاده شده بود یعنی پودر بادام ،شکر ،رزبری و لیچیز، شیر و شربت واسانس گل محمدی  و البته آرد هم بهش اضافه شده بود برای روکش کیک از فوندات استفاده شده بود که البته من به این موضوع بدبین بودم و از پیر هرمه تعجب میکردم که در این کیک رمانتیک چطور فوندات بیمزه را وارد کار کرده این تنها من نبودم همسرم هم همین عقیده را داشت اندازه این کیک 13 سانت بود این کیک نه تنها یکی از شاهکارهای پیر هرمه نبود بلکه یکی ازخرابکاریهاش هم هست میدونید مامان من به کیک یا غذائی که چنگی به دل نمیزد میگفت اینو باید رفت بالای کوه که هیچی هم پیدا نشه و خیلی گرسنه هم باشی بخوری این درمورد کیک اصفهان هرمه صدق میکرد چنین کیک پیش و پا افتاده ای از چنین قناد معروفی خارج از انتظارمون بود خیلی خفیف عطر گلاب حس میشد یک قسمت کیک به خاطر شربت رطوبت داشت و قسمت دیگش خشک بود طعم لیچز که پوره شده بود تقریبا احساس نمیشد رزبری هم همینطور بافت کیک در کل سفت و سنگین بود من و همینطور همسرم در مورد کیک سختگیریم شاید اگر کیک پیر هرمه نبود حتی خودمون را مجبور به خوردنش نمیکردیم من میگم اگر قرار باشه کالری به خودت تزریق کنی حد اقل اون چیزی باشه که دوست داری مثلا یک زولبیا و بامیه خوشمزه نه اون چیزی که اون ارزش را نداشته باشه میدونم خیلی ها یک چائی دم میکنند و در کنارش یک تکه کیک میخورند وخیلی هم کیف میکنند و این همه پر حرفی هم نمیکنند و همین باعث تفاوت بین آدمها میشه و این خیلی خوبه چون من با خوردن این کیک و در حقیقت به ذوق خوردنم باعث شد یک کیکی درست کنم بهشتی،که از توش بوی گل و گلاب در بیاد و به معنای واقعی رمانتیک باشه درست همون چیزی که درمجله ها نوشته بودند .
کلکسیون شیرینیهای اصفهان پیرهرمه به خاطر استفاده از اسانس گل محمدی و میوه لیچیز و رزبری خیلی رمانتیک شناخته شده برای ما ایرانیها استفاده از گلاب در غذا یا شیرینی چیزی ناشناخته نیست ولی برای اروپائیها به جز در زیبائی و ترابی استفاده دیگه ای نداره ودرست همین فکر بکر پیر هرمه باعث موفقیت بزرگش در این کلکسیون شد مثالش ماکارونه اصفهانه که واقعا خوشمزست.
دستوریک کیک یزدی متفاوت ولی نوع خیلی خیلی خوشمزش 
پیر هرمه در تمام کارهائی که مربوط به کلکسیون اصفهان میشه از اسانس گل رز استفاده میکنه من در پست شله زرد توضیح دادم این اسانس یک اسانس ارزون که برای خوش عطر کردن اتاق با مقداری آب قاطی میکنند و با شمع میسوزه نیست درشهر  کاشان طی مراحل گلاب گیری مقدار کمی روغن بدست میاد که در شیشه های چند میلی فروخته میشه در ترکیه یونان فرانسه بلغارستان روغن گیری کار اصلی در این بحث به حساب میاد و گلاب در واقع تفاله و بی ارزشه ولی در ایران برعکسه گلاب مهمتر از روغن به حساب میاد چون اول از همه اینکه دستگاه های گلاب گیری قدیمی و سنتیه و مثل اروپا پیشرفته نیست تا بتونند روغن با کیفیت و به مقدار زیاد تولید کنند و دوم اینکه عربها بزرگترین خریداران گلاب ایران هستند و دیگه اینکه مردم ایران خواهان گلاب هستند نه روغن گران قیمت با همه اینها اگر کسی بتونه در کاشان این روغن را تهیه کنه خیلی ارزونتر براش تموم میشه در خارج از ایران خیلی راحت میتونید این روغن را تهیه کنید و خوبیش اینه که شرکت ارگنیک روی این محصول کار میکنه و جنس صد در صده با کیفیت خیلی خیلی عالی،من ازنوع گل ترکیه و نوع ایرانی استفاده کردم که فوق العادست شما با داشتن این اسانس میتونید آب آشامیدنی بخرید فقط چند قطره از این اسانس داخلش بریزید و بهترین گلاب دو آتشه که چه عرض کنم چند آتشه را درست کنید و طعم یک گلاب واقعی را بچشید برای اطلاعات بیشتر در مورد گلاب و اسانس گل محمدی به اینترنت رجوع کنید مراحل گلاب گیری درکاشان خیلی جالبه اگر به این اسانس دسترسی نداشتید جای نگرانی نیست بهتون میگم چیکار کنید.
میدونم که مواد لازم این کیک هیچ ربطی به کیک یزدی نداره ولی براتون تضمین میکنم نتیجه این کیک بشه همون کیک یزدی که انتظارش را دارید گفته باشم بر حسب تصادف این کیک شد کیک یزدی ،هدف من درست کردن یک کیک بهشتی بود که به کیک اصفهان نزدیک تر باشه برای اینکار ازدستور کیک پرتقالی مورد علاقم استفاده کردم آب پرتقال حذف شد از کنسرو آب لیچی استفاده کردم نتیجه شد همون کیک یزدی قدیم یعنی خودش حتی بدون داشتن (هل) ،حالا اگر شما به گفته هام و کارهام اعتماد دارید مواد لازم را تهیه کنید و نتیجه را بهتر ببینید.

اگر به اسانس واقعی گل رز دسترسی پیدا نکردید یک شربت خالص از گلاب درست کنید دستور را براتون مینویسم .
مواد لازم
آرد 234 گرم
تخم مرغ 2 عدد
شکر 180 تا 190 گرم به خاطر استفاده از شربت کمی از مقدار شکر حذف شده
روغن مایع 160 میلی لیتر(من از روغن هسته انگور استفاده کردم)
آب میوه لیچی یا درست تر شربت لیچی کنسروی150 میلی لیتر(شما فقط از شربت لیچی استفاده میکنید از میوه لیچی هم برای دسریا هر طور که دوست دارید استفاده کنید)
شربت بار10 میلی لیتر (اگر به اسانس گل دسترسی نداشتید این شربت را فقط با گلاب درست میکنید و از آب استفاده نمیکنید )
اسانس گل رز 7 تا 9 قطره
بگین پودر یک دوم ق چایخوری
جوش شیرین یک چهارم ق چایخوری
نمک نوک چاقو
کنجد
هل پودر شده نصف ق چایخوری اگر دوست نداشتید استفاده نکنید ولی اگر استفاده کردید سعی کنید دونه های هل را در هونگ بکوبید پودر آماده هل معمولا خوش عطر و تازه نیست 
تمام مراحل کار مثل کیک پرتقالی تکرار میشه احتیاج به توضیح بیشتر نیست توضیحات لازم را در زیر عکس میدم.


روغن و آب میوه لیچیز و شربت و اسانس گل را مخلوط کنید اگر اسانس گل نداشتید 10 گرم از آب میوه را کم کنید و گلاب استفاده کنید و از اینکه شیرینی زیاد بوی گلاب بگیره نترسید فقط یک بوی مطبوع باقی میمونه فکر میکنم کنسرو لیچیز را میشه در سوپر مارکتهای ایران تهیه کرد شربت کنسروی این میوه در این شیرینی تاثیر زیادی داره پس چیز دیگه جایگزینش نکنید
این اسانس گل رز هستش از شرکت  primavera  rose persisch  اگر قصد خریدش را داشتید حتما توجه کنید که رویش 10 درصد نوشته شده باشه میشه گفت این روغن رز این شیشه روغنی نیست یا اونقدر کم که به واضح دیده نمیشه  در این شیشه فقط ده درصد روغن رز و بقیه به احتمال زیاد آب مقطرهستش چون اگر این روغن 100 درصد باشه نمیشه برای خوردن ازش استفاده کرد آدم بیهوش میشه  اینقدر که قویست حتی روغن این شیشه ده درصدی هم به مقدار چند قطره ازش استفاده میشه حالا برای هر کاری که باشه، نوع صد درصد را فقط برای تهیه عطر ازش استفاده میشه اونم باز به مقدار چند قطره ، کیفیت این روغن خیلی بالاست این شیشه به مقدار 5 میلیست و قیمشتش 20 تا 25 یورو هستش شما میتونید این روغن را از مغازه های ارگنیک و یا آمازون تهیه کنید نوع ایرانی و یا ترکیه و بلغاری خیلی خوبه ،استفاده های خیلی زیادی هم داره از بستنی سنتی ایران تا شیرینیهای کریسمس و کوکتل ،شما میتونید یک قطره از این اسانس را با کرم صورتتون مخلوط کنید یا اینکه یکی دو قطره را با صابون دست مخلوط کنید یا یا آب قاطی کنید در اتاق اسپری کنید این اسانس با ارزش را با اسانسهای ارزون اشتباه نگیرید این عطر اینقدرخوش و ملایم هستش که شما را با خودش تا بهشت میبره معمولا هر اسانسی سر درد و بدتر از همه میگرن میاره با اسانس گل رز میگرن تراپی میشه 
اگر دستگاه همزن برقی بزرگ داشتید با همزن دست راست تخمم مرغ وشکر همزده میشه و با همزن دست چب آردمخلوط میشه کسانی که همزن برقی دستی دارند مرحله ای که آرد را اضافه میکنند خیلی آرام و کوتاه بهم بزنند و همانطور که در دستور گفته شده در سه مرحله آرد را اضافه میکنند تا بافت کیک خراب نشه یا اینکه با قاشق چوبی بزرگ بهم بزنند مراحل کار را در پست کیک پرتقالی بخوانید  
 زمان پخت کیک در قالب مافین معمولا 30 تا 35 دقیقه طول میکشه اگر کیک را به شکل سنتی درست کردید میتونید از هل استفاده کنید ولی جالب اینکه این کیک بدون هل هم همون طعم واقعی کیک یزدی را میده




  دوستان من کیک پنیر و شکلاتی و یا کیکی که آرد نداشته باشه را دوست دارند با کالریش هم  کاری ندارند مهم اینکه آرد نداشته باشه ولی با خوردن این کیک کله ملق شدند باور کنید گل رزمعجزه میکنه غمگین ترین آدم را شاد میکنه اگر از قالب گرد استفاده کردید 20 سانتی باشه چون کیک زیبا و کلفت میشه من اگر کیک را در قالب گرد درست کنم از پودر هل استفاده نمیکنم طعم کیک مدرن و شیک میشه برای بیشتررسمی شدنش مقداری خامه را بدون شکرمیزنید برای رنگش هم خیلی کم از آب توت فرنگی یا رزبری یا اینکه یک قطره از رنگ قرمز استفاده کنید.  برای دکور گل سرخ روی کیک هم میتونید از گل سرخی که سم پاشی نشده باشه استفاده کنید یک عدد سفیده را با چنگال بزنید دو طرف گل رز را اول به سفیده و بعد داخل شکر بزنید طوری که هر دو طرف آغشته به شکر بشه روی کاغذ روغنی بذارید تا خشک بشه.  در ظرف در دار برای مدتی قابل نگهداریست من فقط برای دکور استفاده میکنم

بافت کیک بعد از 3 روز، وجود شربت و مایعات کیک را تازه ومرطوب نگه میداره عطرش هم که دیگه حرف نداره
حالا که این کیک اینقدر طرفدار پیدا کرده و باعث جمع شدن یک گروه دور هم میشه و فقط عطر و طعمش باعث خوشحالی و شادی میشه چرا که در شیشه درستش نکنیم شیشه را با کره چرب کنید آرد پاشی کنید تا نصف با خمیر کیک پر کنید و بعد از پخت، در شیشه را تا داغه ببندید اینطوری برای مدت دو سه ماهی ماندگار میشه اگر خواستید به مدت یکسال نگهدارید در شیشه را  بعد از سرد شدن هم میتونید ببندید در قابلمه بزرگ را پر آب کنید با 100 درجه سانیگراد به مدت 30 دقیقه شیشه ها را بجوشانید اینطوری همیشه به کیک تازه دسترسی دارید فقط دقت کنید که شیشه ها قبل ریختن خمیر داخلش از قبل جوشیده وتمیزوخشک شده باشه و بعد از پخت هم دور شیشه را تمیز کنید و بعد در شیشه را سفت ببندید
طرز تهیه شربت برای داخل خمیر
شکر 400گرم
اگر اسانس گل رز را تهیه کردید از 150 میلی آب و 50 میلی گلاب استفاده میکنید اگر از اسانس استفاده نکردید از 200 میلی گلاب خالص استفاده میکنید 
جوهر لیمو 2 گرم و نیم (نصف ق چایخوری)
در قابلمه 15 دقیقه جوشانده بشه درشیشه  تمیز بریزید از قبل شیشه شسته و جوشانده بشه تا شربت کپک نزنه این شربت برای مدت طولانی قابل نگهداریست استفاده های زیادی هم داره میتونید برای کیک خامه ای کیک اسفنجی را با این شربت مرطوب کنید استفاده های دیگه ای هم داره که بعدا میگم

بسته بندی کیک پیرهرمه خیلی با ارزش تر از خود کیک بود فکر کنم اگر از ارتفاع زیاد هم پرت میشد صدمه ای نمیدید
بافت کیک، سنکین و یک کیک معمولی به حساب میومد ولی قدمش خیر بود این کیک یزدی ازش دراومد ولی با همه اینها در آینده دستور کیک اصفهان پیر هرمه را براتون میذارم که البته دستورش کاملا متفاوت با این کیک هستش.

۲۴ نظر:

  1. سنجش ارزشمندی تزریق کالری رو خوب اومدید

    پاسخحذف
  2. مهناز جون سلام من از دیشب که عکسهای این کیک یزدی را دیدم فقط در فکر درست کردنش بودم متاسفانه اسانس گل را نداشتم یک شربت گلاب خوب ساختم و تمام مراحل را درست انجام دادم نتیجه یک کیک یزدی خیلی خیلی خیلی خوشمزه یعنی من که از عشاقان کیک یزدی هستم باورم نمیشد با کنسرو لیچی بدون ماست اینطوری بشه من یک دستور خوب داشتم که ازش راضی بودم ولی اگر هل و یا کنجد نمیزدی اون طعم اصیل را نداشت ولی عکسهای این کیک خواب را حت به چشام نذاشت حالا حاج خلیفه های قنادی یزد باید ماستشون را کیسه کنند جالب اینکه من تعدادی را با هل و تعدادی را بدون هل درست کردم هر دو تا طعم اصیل کیک یزدی را میداد از بافتش هم که دیگه چی بگم هر کی دوسش داره واین کیک را درست نکنه کلاه گشادی سرش رفته هنوز بوی عطرش توی خونه پیچیده آدم را دیونه میکنه واقعا که به گفته شما بهشتیه هزاران بار تشکر میکنم برای این دستور خیلی عالی وبلاگ شیک و تاپی داری موفق باشی عزیزم.

    پاسخحذف
  3. سلام گل بانو
    با تشکر برای توضیحات واین همه اطلاعات و عکسهای قشنگ،مادر شما حق دارند که این شیرینیهای سنتی را استفاده نمیکنند چرا که اینها با روغن پالم و هر چیز بد درست میشه و فقط بدرد سطل آشغال میخوره ملت با چشم بسته میخره و هزاران مشکل مثل چربی خون ایست قلبی بعد از اون هم خداحافظ این چیزها در ایران یا باید خانگی درست بشه یا سفارشی بخری اونم با چند برابر قیمت حالا اگر واقعا از روغن خوب استفاده بشه همین گلاب قمصر کاشان با کلی سختی گیر میاد هرایرانی که باید از گلاب ایرانی استفاده کنند به جاش باید گلاب چینی بخره که در واقع از سم درست شده دیگه به هیچی نمیشه اعتماد داشت مادر شما خانم عاقلیست آفرین به مادر شما من هم تا بتونم با این شیرینیها مبارزه میکنم خوشا به حال مادرتون که دختر هنرمندی مثل شما دارند دستتون درد نکنه وهمیشه سالم سلامت باشید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه در ایران از گلاب چینی استفاده میشه برام تازگی داشت دوست چینی من از من گلاب میگیره چون خودش هم میگه گلاب چینی هیچ ربطی به گل نداره ولی چین هم اسانس گل رز داره که مثل اسانسی که در بالا توضیح دادم در مغازه های معتبر به فروش میره و قیمت بالائی ولی بهترینهاش همونهاست که گفتم.

      حذف
  4. سلام مهناز جان اگه شربت لیچی در دسترس نباشه جایگزینی داره؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من این کیک را مثل کیک پرتقالی درست کردم و به جای آب پرتقال از آب لیچی استفاده کردم و نتیجه خیلی عالی شد شربت لیچی طعم خیلی دلنشین و عطر ملایم گل میده آب میوه های دیگه را میشه استفاده کرد ولی نتیجه این نمیشه شاید یک کیک خوب دیگه بشه .

      حذف
  5. همیشه مشتاقانه پستهاتون رو دنبال میکنم ممنون از این همه اطلاعات کامل و دستورات عالی و عکسهای زیباتون کارهاتون یه دنیا ارزش داره مرسی بی نهایت عالی بود عالیییییییییییی

    پاسخحذف
  6. سلام خانم مهناز من به کیک یزدی خیلی ارادت دارم خیلی هم خاطره قدیمها یک جعبه بزرگ کیک یزدی میخریدم تا به خونه برسم جعبه خالی میشد مامانم کلی غر میزد خب چرا تا آخرش نخوردی جعبه خالی را میخوام چکار کنم واقعا که یادش بخیر من با اینکه در یک رژیم یکماهه بودم این کیک یزدیهای شما دست از سرم برنداشت کمی با خودم کلنجار رفتم بالاخره درستش کردم واقعا که دست مریزاد این کیک بهشتی نبود بلکه خود بهشت به معنای واقعی بود از تمام کارهاتون لذت میبرم پیروز و موفق باشید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقای داود از اینکه یادآور خاطرات قدیم شدم خوشحالم ولی از اینکه این کیک باعث اختلال در رژیمتون شد چندان راضی نیستم.

      حذف
  7. خیلی دوست دارم امتحان کنم متاسفانه لیچی پیدا نکردم

    پاسخحذف
  8. طبق معمول بسیار از خوندن مطالب و توضیحات زیباتون لذت بردم بردم مهناز جون ،واقعا خیلی عالی و جالبه .دستتون درد نکنه . خیلی دوست دارم در اولین فرصت امتحانش کنم .

    پاسخحذف
  9. سلام منم این کیک رو درست کردم عالی بود کاش میشد عکسشو براتون بفرستم
    ممنئن بابت اموزش خوبتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میتونی عکسش را برام ایمل کن
      mahnaz_rodenberg@yahoo.de

      حذف
    2. خاطره جون این کیک را برای روز پدر خیلی قشنگ تزئین کردی خیلی جالب بود مرسی.

      حذف
  10. ممنونم از بابت تعریف لطف دارید

    پاسخحذف
  11. با سلام من این کیک یزدی را درست کردم یعنی هر چقدر بگم خوشمزست بازم کم گفتم مرسی مهناز عزیزم که این دستور را با ما قسمت کردی.

    پاسخحذف
  12. با سلام وتشکر فراوان
    در مورد کیک شیرازی سوال داشتم فکر کنم مثل کیک یزدی درست می شه با این تفاوت که نسبت به کیک یزدی تر و خیلی لطیف تره.می خواستم بدونم که چه جوری حالت خیسی رو پیدا می کنه؟ دستتون درد نکنه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. متاسفانه در این مورد نمیتونم بهت کمکی کنم اولین بار اسم این کیک را میشنوم معمولا کیکهای خیس یا با شربت مرطوب میشن و یا با شیر عسلی.

      حذف
  13. باتشكر ازدستور كامل كيك يزدي،مي خواستم بدانم ميوه لچي كه در اين دستور استفاده شده آيا معادل فارسي دارد؟و اگرنيست بجاي آن درايران از چه ميوه اي ويا شربتي براي كيك يزدي اين دستور ميشوداستفاده كرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم من شنیده بودم در بیشتر سوپر مارکتهای ایران به همین نام وجود داره که به شکل کنسرو شده فروخته میشه این میوه و آبش یک طعم ملایم و کمی هم برام بوی گل میده و خیلی طعم ملیحی داره من میوه جایگزینی براش نمیبینم ولی اگر بخوام حتما این کیک را درست کنم از آب کنسرو گلابی استفاده میکنم این فقط یک پیشنهاد هستش موفق باشی.

      حذف