صفحات

۱۳۹۳ آبان ۲۵, یکشنبه

طرز تهیه انواع ماست طعم دار

بعد از موفقیت در درست کردن ماست خیلی خوشمزه،تصمیم گرفتم ماست طعم دار درست کنم تمام دستورهائی که در اینترنت موجود بود اون چیزی نبود که من میخواستم در تمام دستورها از پودرشیرخشک و خامه استفاده شده بود و در همه دستورها از دستگاه مخصوص ماست استفاده شده بود دستگاهی که شیررا بعد از مایه زدن در داخلش میذارن و بعد از 12 ساعت شیر تبدیل به ماست میشه البته وقتی که رفت داخل یخچال کمی سفت تر میشه وجالب اینکه بافت ماستهای میوه با وجود دستگاه، بافت شلی داشت من که بعد از درست کردن ماستی به این سفتی با روش کلمن اعتماد به نفس زیادی پیدا کرده بودم تصمیم گرفتم اول از مربا شروع کنم و از آنجائیکه ماست،بافت خامه ای داشت پس خامه هم اضافه نکردم نتیجه یک چیزی بالاتر از عالی بود بازهم تست برگردوندن شیشه را انجام دادم ماست از جاش تکون نخورد حالا دیگه اونقدر ایده داشتم که نمیدونستم کدوم یکی را اول درست کنم اول ماست زعفرون یا ماست چای سبز ماست نعناع یا ماست دولچه دلچه خلاصه اینکه از همین امروز شما میتونید خودتون بهترین و خوشمزه ترین ماست طعم دار را درست کنید که در هیچ سوپر مارکتی فروخته نمیشه، مگر غیر از اینه که ماستهای میوه سوپرمارکت پرشده از عطرهای مصنوعی حالا دیگه مجبور به خریدنش نیستید خیلی راحت میتونید خودتون درستش کنید به شرطی که روش پست ماست را عمل کنید تا حالا اگر کلمن از جنس پولی یسترتهیه نکردید اینکار را انجام بدید میدونید این روش خیلی عالیه شما فکر کنید من چه بلاهائی که سر این شیر در نیاوردم رفت داخل کلمن و صداش هم در نیومد آخه کجای این دنیا میشه بدون اضافه کردن هیچ نوع مواد افزودنی این ماستهای خوشمزه را درست کرد،برای من یک غذای روز تعطیل زمانی کامل میشه که یک دسر خوشمزه هم بعدش داشته باشیم حتی اگر جائی دعوت باشم و غذا ها خیلی عالی و کامل باشه ولی دسر نباشه شام اونروز مهمونی هیچوقت به یادم نمیمونه ولی ماست میوه هم هیچوقت نمیتونه برام یک دسر آنچنانی باشه ماست کبریت بی خطره پس دسر نمیشه ولی اینا اینائی که درعکس میبینید یک ماست دسر هستش یعنی من که در دسر خیلی سختگیرم به عنوان دسر سرو میکنم و خودم هم باورم نمیشه که این شیشه ها فقط یک ماست طعم دار هستش و یک کرم بوله ویا کرم و پودینگ خامه ای نیست جدی میگم باید امتحان کنید تا باورتون بشه.
حالا هر کی جای من بود از همین پست 10 تا پست به عنوان پست ماست طعم دار و مواد لازمش درست میکرد ولی من بهتون قول دادم این پست را کامل براتون بذارم و ازآنجائیکه زیاد پست نمیذارم برای مدتی مشغولتون میکنه پس تعداد پستها برام مهم نیست کیفیت همیشه برام در درجه اول بوده من در این پست تمامی مواد اولیه که در درست کردن ماستهای طعم دار احتیاج دارید را معرفی میکنم از ادویه ها تا انواع شیرن کننده ها،با دیدن عکسها کل مطلب به دستتون میاد توضیح خوب با عکس برای این پست کافیه درست کردن ماست را وروش کلمن را در پست قبلی دادم باید بگم که درست کردن این ماستهای طعم دار روش خاصی نداره و مثل ماست ساده درست میشه فقط در اینجا یاد میگیرید که چه ماستهای مختلفی با همین ماست بی خطر میشه درست کرد .

اول از همه از مواد لازم برای ماستهای مختلف شروع میکنیم.


1.از سمت راست مربا یا در واقع پوره میوه که 75 درصدش میوه هستش و کاملا طعم میوه میده شما میتونید از هر مربائی که دوست دارید استفاده کنید ولی اگر سعی کنید ازمربائی استفاده کنید که درصد بیشتری میوه داشته باشه کیفیت دسر را بالا بردید .
2.ovomaltine یک شکلات صبحونه سوئیسی هستش که با نوتلا رقابت میکنه نمیدونم کیا مثل من عقیده دارند اگر در کیکی یا دسری از نوتلا استفاده بشه کلاسش پائین میاد من نمیگم نوتلا خوشمزه نیست اگر بخوام یک چیزی شبیه به نوتلا بخرم باز انتخابم نوتلاست ولی نوتلا با هر چیزی که قاطی میشه طعم خودش را نشون میده پس حقش اینه که با همون نون خورده بشه شاید کسانی باشند که از طرفداران سر سختش باشند و اینو قبول نداشته باشند من هم نوتلا را دوست دارم ولی جالب اینکه فقط در تعطیلات در بوفه های صبحونه سالی یکی دوبار با لذت میخورمش،من این کرم شکلات سوئیسی را همیشه در خونه دارم نه اینکه برای صبحونه ازش استفاده بشه من از این کرم به عنوان کرم داخل بیسکوئیت یا ماکارون و یا همین ماست استفاده میکنم چون در ماست در قسمت زیرماست قرا میگیره و با رفتن در داخل یخچال سفت نمیشه و چون دسر ماست باید سرد سرو بشه با بافت ماست کاملا هماهنگی داره در حالیکه نوتلا در یخچال سفت میشه وطعم خاص نوتلا میده ولی با همه اینها اگر طعم نوتلا را خیلی دوست دارید میتونید ازش استفاده کنید.
3.دولچه د لچه هم برای زیر کار استفاده میشه این کرم در واقع شیر عسلی کاراملی هستش اگر نتونستید نوع کاراملی را تهیه کنید میتونید شیر عسلی را بدون باز کردن در قوطی در قابلمه پر از آب بذارید و به مدت دو ساعت بجوشانید و دقت کنید همیشه تا در قوطی  آب باشه حتی میتونید  در قوطی را باز کنید شیر عسلی را در شیشه تمیز بریزید و درش را محکم ببندید و به طریق بالا عمل کنید هرچقدرکاراملی ترخیلی بهتر.
4. چهار تا شیشه بعدی مغز آجیل هستش که با آسیاب کردن به نرمی یک کرم آبکی در میاد ووقتی که در دهان گذاشته میشه مغزی زیر دنون نمیاد درست بافت ارده کنجد یا همون تهینه را داره من بهترینش را از مغازه ارگنیک تهیه میکنم اگر خودم درست کنم از نظر قیمت همون در میاد فقط با زحمت خیلی بیشتر،بعضی چیزها وقتی خونگی درست میشه کیفیت بالائی نسبت به نوع بازاری داره ولی این مارکی که من از مغازه ارگنیک تهیه میکنم طعم و کیفیت بی نظیری داره برای رسیدن به چنین کیفیتی باید از آجیل با کیفیت استفاده کرد با اضافه کردن زحمتش و داشتن یک آسیاب برقی از نوع خوب ،پس برای کسی که امکانش هست میتونه آماده بخره ولی برای کسی که امکانش نیست طرز تهیه را توضیح میدم.

این موس فندقی را خودم درست کردم
شما میتونی از هر مغزی که دوست دارید استفاده کنید ولی اگر میخواهید یکی از خوشمزه ترین دسرهای ماست موجود در دنیا را درست کنید از فندق شروع کنید ومغزهائی مثل بادام شیرین وبادام هندی و زمینی را بذارید برای ایده ها ودسرهای بعدی فعلا بچسبید به فندق که خیلی مهمه.
100 گرم فندق را در سینی فر پخش کنید به مدت 10 تا 12 دقیقه با 175 درجه سانتیگراد تست کنید  تا زمانی که قهوه ای بشه و پوسته روی فندق ترک بخوره وعطرش در بیاد ولی دقت کنید که نسوزه چون تلخ میشه بعد از در آوردن ازفر،فندقها را دردستمال آشپزخونه بریزید و با کمک دستمال و سائیدن پارچه پوست فندقها را از فندق جدا کنید اگر تکه ای پوست فندق جدا نشد هیچ مهم نیست باید کمی خنک بشه و یک گرمای ملایمی داشته باشه اونوقت میتونید آسیابش کنید حالا همه چی بستگی به آسیابتون داره شما باید بتونید از فندق ،این موس فندقی را درست کنید و باید این بافت را داشته باشه و به هیچ وجه زیر دندون نیاد شما تا جائی فندق را آسیاب میکنید تا به روغن بیافته هر وقت دستگاه داغ کرد بهش استراحت بدید شما میتونید به همین طریق هر مغزی را به شکل موس در بیارید میتونید مقدار فندق را بیشتر کنید اگر آسیاب بزرگتر و با قدرت زیاد دارید موس فندق را در شیشه تمیز بریزید و هیچوقت در یخچال قرار ندید رطوبت داخل یخچال به داخل شیشه نفوذ میکنه و کپک میزنه. 

شما میتونید برای درست کردن انواع ماست ازهر ادویه ای که دوست دارید استفاده کنید .
1.پودر چای سبز،ماستی که با این پودر درست میشه کلاس خاص خودش را داره باید امتحان کنید تا حرفم را متوجه بشید من مدتهاست که با چای سبزخیلی چیزهای متفاوت درست کردم که همشون فوق العاده هستند همین الان که دارم این مطلب را مینویسم باز یک ایده در من بیدار شد که شاید سال پیش قصد گذاشتنش را داشتم ولی نشد ولی حالا که نزدیک کریسمس هستش میتونه ایده خوبی باشه وسروش با این ماست صد در صد عالیه،میبینید ایده ها برای این ماست تمومی نداره یک ماست وهزاران ایده.
2.دانه تونکا،طعمی شبیه به بادام شیرین وتلخ داره به عنوان طعم دهنده فوق العادست.
3.هل،چوب دارچین ویا پودردارچین،ستاره انیس،زعفران و وانیل،میتونید از وانیل به شکلهای مختلفش استفاده کنید فقط مایع نباشه به خاطر وجود الکل و فراموش نکنید که وانیل اصل کیفیت و طعم دسر را بالا میبره ،پاکت کوچکی که در عکس میبینید مخلوطی از تمام این ادویه هاست که در فصل سرد زمستون ازش استفاده زیادی میشه 

شما میتونید از هر شکری که دوست دارید استفاده کنید از شکر سفید گرفته تا قهوه ای حتی ازنبات به هر رنگی که دوست دارید شکراولی سمت راست از درخت birken بدست اومده شکر دومی از گل درخت نارگیل بدست اومده که طعمی کاراملی وخیلی خفیف از نارگیل داره  استفادش دربیسکوئیت و دسر طعم خاصی داره نگران این نباشید که به این شکرها دسترسی ندارید من خودم یکسالی میشه که این دو نوع شکر را کشف کردم میشه گفت مدت زیادی نیست که در بازاره  و نقش خاصی درتهیه این دسرها نداره هدف معرفی و شناختش بود ومیتونید از آمازون و یا مغازه های ارگنیک تهیه کنید بقیه شکرهاهم از نوع معمولی با رنک روشن و یا تیره هست .

در اینجا چند تا شربت و شیره را بهتون معرفی میکنم که میتونید ماستتون را شیرین کنید .
1.شربت سیب 
2 شیره درخت افرا
3.شیره درخت آگاون
4. شربت گل رز،شربت گل بنفش،شربت شکوفه اقطی
باز هم میگم اگر دسترسی به بعضیهاشون نداشتید هیچ مهم نیست هدف آشنائی شما با این شیره و شربتهاست و انتقال دادن ایده.

با این دوتا مواد لازم یکی از خوشمزه ترین ماست دسر را میتونید درست کنید
 این دسر به شدت لوکس وطعم خاصی داره .
هردوتای اینا  فقط و فقط با سیب درست شده بدون اضافه کردن هیچ چیز دیگه فقط باید بدونید که این دسر خاص کمی زحمت داره یکی شیره سیب هستش و اون یکی پوره سیب البته با پوره سیبی که تا حالا خوردید فرق میکنه با خوردن پوره سیب معمولی حوصله آدم سر میاد ولی این یکی یک چیز خیلی متفاوته فقط درست کردنش کمی خرج داره منظورم سیبش نیست استفاده از برقی که در این چند ساعت  استفاده میشه ولی اگر براتون مهم باشه که این پوره سیب کاراملی که درواقع به روش فرانسویست را درست کنید بی خیال پول برقش میشید من از روش پیرهرمه که دریک کیک دسر ازش استفاده کرده بود استفاده کردم از 3 کیلو سیب نزدیک به 700 گرم پوره سیب بدست میاد بهتره که سیب طعم ترش وشیرین داشته باشه اگر تحمل کنید دستورش را براتون میذارم ولی اگر تحمل ندارید یک توضیح کلی میدم اول باید بگم چون این سیب چندین ساعت باید پخته بشه به صرفه تره که یکجا مقدار زیادی درست کنید برای اینکار بهتره که از قابلمه چدنی یا هر قابلمه ای که تحمل چند ساعت بودن در فر را داشته باشه استفاده کنید سعی کنید دو سانتی از سر قابلمه خالی بمونه سیب را پوست بگیرید هسته ها را جدا کنید تکه های یک سانت ونیم خرد کنید از یک عدد مغز وانیل همراه با چوبش یک تکه چوب دارچین دوعدد میخک و نیم سانت زجبیل تازه پوست گرفته شده را لابلای سیب بذارید  و در قابلمه را بذارید در فر با 160 درجه سانتیگراد به مدت 6 تا 7 ساعت بپزید تا رنگش کاملا قهوه ای تیره و کاراملی بشه دراواخر پخت دقت کنید که نسوزه بعد هم چوب وانیل و دارچین را از داخل پوره خارج کنید در شیشه تمیز بریزید و داغ در شیشه را ببندید برای مدت طولانی قابل نگهداریت و در دسرهای خاص که یکیش میتونه ماست دسر باشه استفاده کنید شما میتونید همین پوره را با گلابی درست کنید ادویه ای که با گلابی جور در میاد وانیل و هل هستش .
شیره داخل شیشه در عکس هم از سیب درست شده به این شکل که 7 تا 8 کیلو آب سیب روی حرارت پخته میشه وبا گذشت زمان آب سیب تبخیر میشه وغلیظ و رنگ تیره ای پیدا میکنه درست مثل شیره انگور باید قوام پیدا کنه طعم شیره سیب با شیره انگور فرق داره شیره انگور طعم خیلی قوی داره ودر هر دسری که ازش استفاده بشه فوری متوجه طعمش میشید و این زیاد مطلوب نیست ولی طعم شیره سیب خیلی ملایم هستش و استفاده زیادی میتونه در دسر داشته باشه با گلابی هم میشه این شیره را درست کرد این شیره ها را میشه از آمازون یا مغازه ارگنیگ تهیه کرد من از باغدارهای سیب در آلمان خریداری میکنم بهتون قول میدم شما با نداشتن این شیره و شربتها هم بتونید بهترین دسر ماست را درست کنید من تا حالا دسرهای ماست مختلفی درست کردم و همینطور هم بهتون قول دادم چند تا از بهترینهاش را در اختیارتون بذارم پس نگران نباشید برای همگی به اندازه کافی نسبت به دسترسی به مواد لازم ماست خوشمزه وجود داره شما به فکر کلمن باشید بقیه به خودی خود جور میشه. 

به ترتیب معرفی میکنم از سمت راست ماست چای سبز،ماست دولچه لچه،ماست مربا میوه،ماست فندق،باز ماست میوه،ماست زعفران،ماست دانه تونکا وبقیه تکراری
درست کردن این ماست دسری مثل درست کردن کاردستی میمونه پس اندازه خیلی مهم نیست ولی من مثل همیشه یک اندازه براتون میذارم تا برای کسانی که محتاط هستند کار راحتتر باشه.
شیر 300 میلی لیتر 
ماست 1 ق غذاخوری
پودر چای سبز 1 ق چایخوری 
وانیل نصف ق چایخوری یا نصف چوب وانیل ( شما میتونید از هر نوع وانیلی که دوست دارید استفاده کنید فقط ازوانیل مایع که داخلش الکل باشه استفاده نکنید)
هل یک تا دو عدد (دانه های هل را پودر کنید)
شکر 1 تا 2 قاشق مقدارش بستگی به این داره که چقدر شیرین یا کم شیرین دوست داشته باشید در اینجا میتونید از انواع شکر و یا شربت و شیره هائی که در عکس نشون دادم استفاده کنید حالا متوجه شدید که هیچ جای نگرانی نیست از اون چیزی استفاده کنید که بهش دسترسی دارید .
من در پست ماست توضیح دادم که وسایل لازم باید استریلیزه باشه پس احتیاج به توضیح دوباره نیست.
شیر را داخل قابلمه روی حرارت بذارید و همه مواد لازم را اضافه کنید و بجوشانید دو دقیقه در حرارت 95 درجه سانتیگراد نگه دارید بعد به شکل بن ماری شیر را خنک کنید حالا به روش ماست عمل میکنید به همین راحتی،حالا میره داخل کلمن بعد از 3 ساعت ماست کاملا خامه ای و سفت شده من به مدت 4 ساعت میذارم بمونه بعد از این مدت از کلمن خارج میکنم تا خنک بشه و در یخچال میذارم تا 10 روز قابل نگهداریست ولی سعی کنید زودتر مصرفش کنید  رنگ کاکائو و یا چای سبز ویا نعناع در شیردر میاد و ته نشین میشه وهمین باعث زیبائی دسرمیشه شما میتونید ماست را به شکل هم زده و یا هم نزده میل کنید .

ماست مربای میوه
اندازه شیر همیشه به همین شکل باقی میمونه شما میتونید درته یک شیشه و یا لیوان یک قاشق غذاخوری مربا ی مورد علاقتون را بریزید و شیر مایه زده شده را به آرامی با قاشق روی مربا بریزید چون اگر یکدفعه با فشار شیر را روی مربا بریزید مربا با شیر مخلوط میشه و دیگه اون زیبائی را نداره دقت داشته باشید مربا باید دمای اتاق را داشته باشه بنظر شما این ماست شکر یا شربت میخواد من میگم نه، مدت نگه داری این ماست هم تا 10 روز هستش.


در اینجا از مربای بلوبری استفاده کردم که میشه از مربای تمشک ویا هر مربای دیگه استفاده کنید وبرای رنگ ماست از شربت گل بنفشه استفاده کردم
ماست چای سبز،ماست فندق وماست دانه خشخاش، ته شیشه کمی مربای بالنگ ریختم ولی شما میتونید بدون مربا فقط با دانه خشخاش درستش کنید دانه های خشخاش ته نشین میشه موقع سرو میتونید بهم بزنید و بعد میل کنید من برای عطر بیشتر دانه خشخاش یکی دو ثانیه آسیابش میکنم میتونید در هونگ بکوبید برای این مقدار شیر یک ق غذاخوری سر پردانه خشخاش  استفاده کردم.

اگر این ماست جادوئی نیست پس چیه اگر دقت کنید میبینید به پنج رنگ طبقه بندی شده بدون اینکه زحمتی براش کشیده باشید 

ماست فندق و شکلات
شیر 300 میلی لیتر
موس فندق 1 ق غذاخوری پر
کاکائو 1 ق چایخوری 
وانیل نصف ق چایخوری
شکر یا شیره افرا دو ق غذاخوری (میتونید شیرینش نکنید و دلتون را به همون شکلات  زیر لیوان خوش کنید خیلی هم خوب میشه باید امتحان کنید تا به نتیجه ای که دوست دارید برسید.
ovomaltine یا نوتلا ویا هر شکلات صبحونه که دوست دارید یک ق غذاخوری 
شیر را با کاکائو وشیره وانیل و موس فندق به طریق همیشگی میجوشانیم و مایه میزنیم درته یک  شیشه یا لیوان یک قاشق شکلات مورد علاقتون را میریزید و با احتیاط شیر را با کمک قاشق روی شکلات میریزید این ماست شکل خیلی زیبائی پیدا میکنه  و خیلی زیبا به پنج رنگ طبقه بندی میشه بدون اینکه شما هیچ دخالتی داشته باشید من به مدت 5 تا 6 ساعت در کلمن میذارم بمونه چون فندق روی سطح کار میاد و ما نمیتونم ببینیم که ماست کاملا سفت شده و برای همین با احتیاط بیشتری عمل میکنیم فراموش نکنید که این دسر از همون ماستی درست شده که تا چندی پیش درست کردنش مثل خواب و خیال بود و حالا از همین ماست داریم انواع دسرها را درست میکنیم، این دسر را  دوسه  روزه استفاده کنید خراب نمیشه فقط شکلات قسمت زیر لیوان بعد از چند روز کمی آب میندازه .



 این همون ماست فندقیست فقط در ته لیوان به جای شکلات، دولچه د لچه ریختم برای تزئین روی ماست هر کاری که دوست داشتید انجام بدید یا میتونید از دولچه لچه ویا شکلات استفاده کنیداین دسر را هم بیشتر از سه روز نگه ندارید .
همینطور که میبینید ماست بافت یک کرم سفت را داره و تا زمانی که خودتون مخلوطش نکنید این اتفاق نمی افته و همین باعث میشه ذهنتون به پودینگ منحرف بشه خوردن این دسر به خاطر رسیدن به ته لیوان پر از هیجانه .

رنگ بندی را میبینید موس فندق روی سطح لیوان نشسته شکلات ته لیوان به دو رنگ شکلات تیره وروشن در اومده و رنگ کاکائو روی شکلات نشسته و ماست در وسط لیوان به رنگ روشنتردراومده.

ماست زعفران
به شیرپودر زعفران وشکر اضافه کنید یکی دو قاشق گلاب یا یک قطره اسانس گلاب اضافه کنید و با دارچین و پسته تزئین کنید میتونید به شیر پودر هل هم اضافه کنید این ماست هم تا ده روز قابل نگهداریست و بافتش بسیار لطیف و کرمیست 
چون این ماست یک چیزی مثل پودینگ شله زرد شد پررو شدم و دفعه بعدش یک قاشق موس بادام اضافه کردم ولی اگر روزی دوباره درستش کنم اینکار را نمیکنم چون بدون موس هم خوشمزه و کامل بود . 


به این یکی ماست موس بادام اضافه شده اشکالی که داشت موس بادام مثل موس فندق روی سطح ماست میاد در دسر ماست فندق این اتفاق به دل و شکم میشینه ولی در این یکی کمی سطح کار روغنی میشه ولی ماست همون بافت خامه ای را داره از نظر طعم هم تاثیر زیادی نمیذاره اگر دوست داشتید امتحان کنید شاید شما این مدل را دوست داشته باشید.
به این یکی ماست فقط به شیرمغز وانیل اضافه شده  و یک قاشق چایخوری پودر کاکائو ودر ته لیوان دولچه د لچه ریخته شده وروی دسر هم با مقداری بیسکوئیت پودر شده تزئین شده استفاده از شکر اختیاریست کارامل ته لیوان به اندازه کافی شیرینه. 
بافتش یک چیزی بالا تر از خطر و خیلی عالیه
برای این دسر ماست یکی یکدونه مثالی ندارم طعمش بی همتاست فقط با خوردنش متوجه حرفام میشید در شیر این ماست  از پاکت کوچکی که در عکس ادویه ها میبینید استفاده کردم این پاکت ترکیبی از ادویه هاست دارچین،هل،ستاره انیس،میخک شما میتونید ازهر ادویه ای که دوست داشتید استفاده کنید برای شیرین کردن ماست از دو قاشق شیره سیب استفاده کردم میتونید از شیره افرا ویا شکر استفاده کنید ته شیشه یک قاشق پر ازپوره سیب خوشمزه میریزید و با احتیاط قاشق قاشق شیر را داخل شیشه میریزید همیشه برای ریختن شیر در اول کار با احتیاط عمل کنید همینکه نصف شیشه پر شد سرعتتون را بیشتر کنید اینکار باعث میشه مواد ته شیشه با شیر قاطی نشه، با دارچین و یا با مخلوط همون پاکت ادویه ها روی ماست را تزئین کنید این ماست هم تا ده روز قابل نگهداریست.
 ماست سیب فوق العادست در این دسر، شیرین کردن ماست خوبه چون پوره سیب طعم ترش و شیرینی داره و با شیرینی خفیف ماست کاملا هماهنگ میشه اینقدر بافت این ماستها خامه ای هستش که خودت هم باورت نمیشه این دسرها بدون خامه درست شدند.

ته این لیوان فقط شکلات گذاشتم و شیر را با وانیل و دانه تونکا طعم دار کردم میتونید از پودر کاکائو هم استفاده کنید برای روی این دسر اگر شیره افرا بریزید بسیار زیبا میشه من شیره گلابی ریختم که اونم خوشمزه میشه ولی رنگ شیره افرا تزئین این ماست را خیلی زیبا و حرفه ای میکنه احتیاج به استفاده از شکر نیست کلی از زیر  و روی شیرین شده.

ماست نعناع
من در این ماست از یک مشت پر نعناع استفاده کردم مقدار شیر در این دستورها همیشه 300 میلی لیتر باقی میمونه در اینجا وقتی شیر را داغ کردید درکار آخر نعناع را اضافه کنید نباید نعناع تغییر رنگ و یا مزه پختگی پیدا کنه بلافاصله با کوشکوب برقی نعناع  وشیردر هم پوره کنید شیر کف میکنه کف شیر را بگیرید چون که روی دسرتون کف میشینه و دسر زیبا نمیشه حتی میتونید نعناع را جداگانه  پوره کنید و در آخر به شیر اضافه کنید اینطوری کف هم نمیکنه احتیاجی به شیرین کردن ماست نیست ولی باز خودتون میدونید من فقط میگم که شما بدونید دسرهائی که در زیر شکلات و یا کارامل ومربا  دارند به اندازه کافی شیرین هستند فقط با امتحان کردن دستتون میاد در این ماست هم نعناع روی شکلات نشست میکنه و رنگ بندی قشنگی میگیره.
این ماست نعناع هم طرفداران خودش را داره رنگ کارامل و شکلات همیشه منو جلب خودش میکنه و مثل بعضیها که عاشق شکلات نعناع و یا بستنی نعناع هستند نیستم و این ماست را هم برای کسی که عاشق نعناست درست کردم باید بگم برای من که نعناع را دوست دارم ولی حالا حتما نباید به شکل بستنی و یا شکلات باشه این دسر خیلی خوشمزه بود گفتم که بدونید و حتما امتحانش کنید. دقت کنید اگراین دسر را در لیوانهای متعدد درست کردید لیوانها را روی سینی قرار بدید و بعد در کلمن بذارید و روی لیوانها هم یک سینی قرار بدید و روی سینی هم روزنامه قرار بدید هوای اضافه داخل کیسه آب داغ را با فشار دادن آروم خارج کنید مواظب باشید آب داغ روی دستتون نریزه اگر اینکار را انجام ندید کیسه باد کرده میشه وکلی جا در کلمن میگیره کیسه آب داغ رادر کلمن جا سازی کنید بعد لیوانها را داخل کلمن بذارید احتیاط کنید در این چند ساعت حرکتی به کلمن داده نشه و کلمن را در جای امن قرار بدید.  .
این پست خیلی طولانی شد و میشد از این پست، پستهای زیادی درست کرد وبا اینکار هم تعداد پستهای این وبلاگ بیشتر میشد ولی این پست ارزش خیلی بیشتری داره شما زمانی متوجه ارزشش میشید که یکی از این دسرها را امتحان کنید من نمیخواستم برای انواع این ماستها چند ماه انتظار بکشید برای همین تصمیم گرفتم خیلی کلی و کامل بنویسم و چون میدونم دسرماست بعدها خیلی مورد استفاده قرار میگیره چه بهتر از اینکه همگی با هم در یک پست موجود باشه تا بدون دردسر هر زمان که خواستید بهش دسترسی داشته باشید شما میتونید با این روش ماستهای مختلفی را امتحان کنید میتونید از ادویه هایی مثل زیره و کاری و یا اون چیزی که دوست دارید استفاده کنید حتی میتونید ماست نعناع را به شکل ساده درست کنید تنها کاری که نباید بکنید اینکه حتی به فکرتون هم نرسه این ماستها را با روش معمولی یعنی بدون کلمن و کیسه آب گرم درست کنید چند روز هم صبر کنید شیرتون بسته نمیشه مطمئنا شما هم ایده هائی دارید تجربه های خوبتون را به شکل کامنت برای من و دوستان بنویسید تا ما هم استفاده کنیم. 

۳۶ نظر:

  1. چه عشقی کردم از دیدن این پست
    نهالی از خوشی سبز شد و بر رست
    هزار و یک میوه بر تک درختی
    که کاشتی در دلم آمد به هستی
    هنوز زود است چشیدن طعم آنها
    شدم مست از وجودش و تماشا

    پ ن :
    اگه ممکن باشه مایل بودم بدونم که:
    آیا افزودن قاشق قاشق شیر باعث افت دما نمیشه؟ اگر آری, چه باید کرد؟
    سپاس فراوان !

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چه عشقی کردم من از خوندن این شعر قشنگ،این پست میتونه آینده خوبی داشته باشه به چند دلیل یکیش اینکه میتونم بگم در حد کرم بوله خوشمزست با این تفاوت که دردسرش به مراتب کمتره دوم اینکه یک پدیده جدید هستش و من تا به امروز چنین ماستی به این روش و شکل و قیافه که بشه به عنوان یک دسر شیک در یک مهمونی آبرومندانه سروش کرد ندیدم در هیچ کشوری ودر هیچ وبلاگی سوم اینکه این پست در ابتدای کار خیلی خوشبخت بوده که چنین شعر برازنده ای نصیبش شده.
      لیوان دسر معمولا باید کوچک در نظر گرفته بشه یک چیزی بین استکان و لیوان ،درسته که قاشق قاشق اضافه میکنی ولی در حین کار باید سرعت عمل داشته باشی با چند قاشق نصف لیوان پر میشه بعد میتونی شیر داخل قابلمه را از قابلمه داخل لیلوان خالی کنی دقت کن در تهیه این دسر وجود کلمن الزامیست در این نوع ماست کار باکتریها خیلی سخت تر شده باید محیط براش خیلی خوب گرم باشه تا این ماست را با چنین کیفیتی بدست بیاری و این کار فقط از عهده کلمن برمیاد..

      حذف
  2. نمیشه بدون تشکر و تحسین از اینهمه سخاوت و حسن سلیقه گذشت. ممنونم

    پاسخحذف
  3. وای مهناز جون باورم نمیشه که همه اینا ماست باشه شما چقدر هنرمند و خلاق هستید از دیروز که این پست را دیدم کلی ذوق زده شدم برای آخر هفته مهمون دارم قرار بود دسر یک چیز دیگه درست کنم با دیدن این پست همه چی رفت زیر حتما باید این دسر درست بشه فعلا نوع فندق و کارامل را درست میکنم مهناز جون هزاران با تشکر میکنم که دنیای دسر را برای ما بزرگتر کردی اونم اینقدر جدید .
    برای اطمینان یک سوال داشتم آیا باید در کلمن گذاشته بشه تورو خدا جوابم را زودتر بده میبوسمت.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فرنوش جون انتخاب خوبی کردی مطمئن باش پشیمون نمیشی بشرطی که در کلمن را بذاری موفق باشی.

      حذف
  4. با تشکر فراوان به خاطر این همه آموزشهای خوبتون من مدتی هستش که با وبلاگ بی نظیرتون آشنا شدم باور کنید بعضی روزها فقط برای باز شدن دلم عکسها و نوشته هاتون را میخونم به آینده و بودن انسانهای خوب امیدوار میشم کارهاتون بی نظیره وبرخلاف وبلاگهای دیگه تکراری و کپی نیست من هم در آلمان زندگی میکنم و الان چند روز به دنبال کلمنی که درپست ماست دیدم میگردم ولی موفق نشدم خواهش میکنم راهنمائیم کنید دوستتون دارم و احساس میکنم شما هم خواننده هاتون را دوست دارید موفق و سربلند باشید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ساحل جون خوشحالم که وبلاگم باعث شادیت میشه،میتونی از آمازون و یا baumarkt تهیه کنی .

      حذف
  5. مهناز جون با عرض معذرت میتونم با روش کمد وآب گرم وپتو این دسر را درست کنم بی نهایت ممنونم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کمد،آبگرم،پتو برای این دسرخطریه توصیه نمیکنم سعی کن همون کلمن را تهیه کنی اگر حوصله داشتی و اهل کار دستی بودی با ورقه های بزرگ پولی یستر داخل جعبه را بپوشان تا داخل جعبه کاملا پوشیده بشه اینطوری خودت یک کلمن از جنس پولی یستر ساختی.

      حذف
  6. وای دیدنش دهن آدمو آب میندازه.و چقدر با کلاسه بعد خوردن یه غذای سنگین ایرانی همچین دسر ملایمی واقعا لذت بخشه.
    راستی یه پیشنهاد دارم اگه مقدوره براتون یه روز خاص در هفته پست بذارین.میدونین شاید باورتون نشه برای دیدن پستهاتون هر روز میام و سرمیزنم و کلی انتظار میکشم برای دیدن کارهای زیبای شما.اگه براتون مقدور باشه خیلی خوشحال میشم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ننسترن جون خوشحالم که لذت میبری متاسفانه برام مقدور نیست موفق باشی.

      حذف
  7. سلام مهناز جان ...باز هم یه هنر دیگه و باز هم لذت و عشق از این همه حسن سلیقه ...
    واقعا خسته نباشی گلم...
    یه سوال داشتم و اون این که به جای شیره افرا میشه از گلوکز استفاده کرد ؟معمولا اینجا شیره افرا نیست.تو بیشتر دستورات شیرینی پزی هم معمولا گفتن که میشه به جای شیره افرا از گلوکز استفاده کرد ...مطمئنا طعم متفاوت شیره افرا یه چیز دیگه اس ولی خب چه کنیم با این کمبودات؟!!
    بعدم اینکه اون جایی که گفتی من کلی چیز از پودر چای سبز درست میکنم منو خیلی وسوسه کردی ...عزیزم اگه تونستی ما رو از آموزشای خوبت بی نصیب نذار...
    بازم ممنونم بابت همه زحماتت و باز هم دوست دارم و می بوسمت عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فرناز جون گلوکز را جایگزین شیره افرا نکن هیچ لزومی نداره من در این پست نشون دادم که چقدر حق انتخاب میتونی داشته باشی این دسر با همون شکر معمولی هم بی نهایت خوشمزست به چای سبز هم میرسیم.
      میبوسمت

      حذف
  8. مهناز عزیزم برگواری کردی و این پست را اینقدر کامل تقدیم به جامعه بشری کردی آخه چقدر خوبی و گذشت در وجودت نهفته یک دسر به دسر های ایرانی اضافه کردی اگر چه دسرهای ایرانی که دسر به حساب نمیاد اینقدر که سنگین و شکم پر کنه اول باید اون ماستی که باسیب و شیره درست شده را حتما درست میکنم ولی نمیدونم شیره سیب گیر بیارم راستی پوره سیب چقدر هوس انگیز شده،شیره سیب هم باید خیلی سالم باشه آیا میشه به جای شکر در دستورها از این شیره استفاده کرد برای کسانی که محدودیت در استفاده از شکر دارند و در واقع براشون حکم سم را داره مثل دیابتی ها ،این پست حسابی منو گرفتار خودش کرده میبوسمت هزاران بار و یک دنیا تشکر.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دسر ماست سیب بی نهایت خوشمزست حتی اگر بدون شیره سیب باشه به هرحال من فقط موس سیب را درست کردم و شیره را از قبل داشتم واین ماست دسری را ازش ساختم و نتیجه فوق العاده بود شهیرا جون اگر کسی که شکر براش سم باشه این شربت هم براش سم هستش ،اینکه شکر یکی شکر میوه و شکر اون یکی گلوکز هستش بنا براین نمیشه که اون یکی سالمتر
      باشه شکر، سم نیست سم در مقدار مصرف و اندازه هاست ما اگر یاد بگیریم هر چیزی را به اندازه مصرف کنیم قدم بزرگی برداشتیم مطمئن باش هر شخص دیابتی و یا غیر دیابتی اگر اندازه مصرف روزانه اش را بدونه میتونه از شکر سفید استفاده کنه .

      حذف
  9. مهناز جون یک دنیا تشکر از پاسخت متاسفانه شکلات سوئیسی نتونستم پیدا کنم اگر نخوام نوتلا استفاده کنم میتونی کمکم کنید و بگید چه چیزی میتونم جایگزین کنم راستی فندق را درست کردم پسرم برای صبحونه با عسل خورد خیلی خوشمزست اگر محبت کنی پاسخ بدی خیلی خوشحال میشم برای مهمونیم میخوام درست کنم خیلی هم برام مهمه خدا کنه مثل مال شما بشه یعنی میشه؟
    سپاسگزارم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میتونی برای اینکه نوتلا موقع سرو خیلی سفت نشه کمی خامه را داغ کنی و با نوتلا قاطی کن اینطوری شاید بافتش متفاوت بشه و با ماست هماهنگی داشته باشه اگر هم از طعم نوتلا خوشت نمیاد با شکلات مقداری گاناش درست کن کمی فندق بو داده شده ریز قاطی شکلات کن و برای ته لیوان استفاده کن فقط بافتش طوری باشه که در داخل یخچال زیاد سفت نشه وسایل مورد نظر را داشته باشی مطمئن باش که دسرت مثل مال من میشه.

      حذف
  10. این پست باید با خط طلا بر لوحی نوشته بشه و در موزه ماست نگهداری بشه. آدرس موزه ماست
    http://bulgariatravel.org/en/object/1034/%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9F%20%D7%94%D7%99%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%98

    پاسخحذف
  11. بسیار دلگرم شدم ممنونم آقای دوزل.

    پاسخحذف
  12. من گفتم جایزه نوبل و یا به گفته آقای دوزل باید با طلا برلوحه نوشته بشه این یک شوخی نیست یک واقعیت شیرینه که یکدفعه نصیب ما شده من دقایقی پیش دسر ماستم را قاشق قاشق میرفتم به تا به اون تهش برسم به به ماست فندقی با ته لیوان نوتلا به به ما امشب خانوادگی با این دسر حال کردیم و دعا به جون شما کردیم مهناز جون اگر چه باورش سخته که با یک لیوان شیر ماست بسازی اینهمه انگولکش کنی بعد لیوان شیر بشه ماست در یک طبقه بندی بسیار زیبا و شگفت انگیزعین شعبده بازی و جالبتر اینکه فکر میکنی که داری یک کرم آنچنانی در یک رستوران پنج ستاره را میخوری من اینقدر هیجان درست کردن این ماست را داشتم که با همون نوتلا درست کردم فعلا که کارم گرفته باید همشون را امتحان کنم بافتش خیلی خامه ای بود تشکر کافی نیست ولی باز هم تشکر میکنیم و دوستت داریم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما لطف داری آزاده جون وخوشحالم که از خوردنش لذت بردید من هم شما را دوست دارم.

      حذف
  13. بعضی اوقات آدم خیلی زود به اون آرزویی که داره میرسه همون ماست قبلی هم اینقدر مثل خامه بود که من با خیلی چیزها دسرش میکردم ولی این که دیگه حرف نداره وباز من موندم که چقدر احساس و عشق وخلاقیت و انسانیت در شما نهفته که ما یک بند انگشتش را هم نداریم واقعا که کارهاتون قابل ستایش است و ما مثل همیشه متشکر .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقای داود شما هم مثل همیشه لطف دارید.

      حذف
  14. سلام بر شما بانوی بسیار هنرمند
    چند روزه عکس های این پست را مثل یک اثر هنری نگاه می کنم.یه سئوال داشتم برای تهیه این پوره بسیار وسوسه بر انگیز باید درب قابلمه در فر بسته باشد؟
    طی زمان پخت نیازی به هم زدن هست؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عزیزم در قابلمه باید بسته باشه و به بهم زدن احتیاجی نیست دمای فرها متفاوته در بعضی از فرها 6 ساعته کار تمامه در بعضی دیگه بیشتر از 6 ساعت پس حواست جمع باشه.

      حذف
  15. مهناز عزیز این پست رو مدتها ست دیدم و اگر تا بحال چیزی نگفتم تنها دلیلیش این بود که ذره ذره این پست رو می خوندم و لذت میبردم از این همه هنر از این همه سخاوت تجربه هنر و هر چی بگم کم گفتم واقعا از این پست ده پست حتی بیشتر میشه نوشت زبونم کم میاره برای تشکر از شما فقط میتونم بگم عالییییییییییی بود ممنون از این پست زیبا و سخاوتمند راستی اینم بگم هر وقت به وبلاگ شما سر میزنم از خودم خجالت میکشم که منم وبلاگ دارم مرسی مهناز نازنین

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اعظم عزیزم سلام باید ببخشی برای تاخیرم من که هروقت به وبلاگت سرمیزنم از دیدن این همه غذاهای خوش آب و رنگ دهنم آب میافته واین موقع هستش که میگم کاش میشد اجی مجی کرد و یک بشقاب از اون غذای خوشمزت رو میزم حاضر میشد مطمئنم که اهل خونه بهت افتخار میکنند امیدوارم سال خوب وموفقی داشته باشی.

      حذف
  16. سلام مهناز جان بسیار ممنون از این پستهای عالی نمیدونم چطور تشکر کنم.
    1-سؤال در مورد شیره و پوره سیب داشتم میخواستم ببینم روی گاز هم میشه درست کرد؟ چطور؟
    2-خییییییییییییییلی ببخشید میشه پستها رو یک تکه اش صفحه اصلی باشه و بقیه ش با نظرها ادامه مطلب؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز اگر چه جوابم با تاخیر هستش ولی امیدوارم استفاده کنی شیره را میتونی روی اجاق درست کنی پوره سیب را هم میشه ولی در فر از بالا هم حرارت میبینه و خوب کاراملی میشه متوجه سوال دوم هم نشدم من زیاد در این کار تجربه ندارم و نمیدونم که چه فرقی میتونه برای خواننده داشته باشه اگر دوست داشتی برام بیشتر توضیح بده موفق باشی.

      حذف
    2. سلام مهناز عزیزم سال نوتون مبارک. کلی نگرانتون شده بودم. راستش به خاطر حجم اینترنت میگم و گر نه فرقی نداره منظورم مثل صفحه اول سایت شمشیری هست.بازم ممنون.

      حذف
    3. ممنونم عزیزم همه چی خوبه،باور کن در این چیزها خیلی عقبم هروقت راه افتادم سرو دستی به روی وبلاگ میکشم.

      حذف
  17. پاسخ‌ها
    1. سلام نیرنگ نازنین سال نو مبارک امیدوارم سالی پر از موفقیت داشته باشی.

      حذف
    2. سلام دوستان عزیز امیدوارم که همگی خوب و سلامت باشید وسال خوبی را شروع کرده باشید امیدوارم که منم بزودی با یک پست جدید با شما باشم.

      حذف