صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۲۴, یکشنبه

رشته خشکار




رشته خشکار یک شیرینی خیلی خیلی خوشمزه و محلی از شمال ایران هستش که همیشه ولی در ماه رمضان بازار گرمتری داره، برای درست کردن خمیر این شیرینی از برنج محلی که مغزی شیرین و کمی چسبناک داره استفاده میشه ولی حالا دیگه سالهاست که با وارد شدن برنج خارجی و پشتیبانی نشدن از برنج داخلی و و قیمت بالای برنج داخلی بیشتر کسانی که با درست کردن رشته خشکار سر و کار دارن از برنج های بد بو و بی کیفیت هندی و پاکستانی....استفاده میکنند این برنجها به خاطر نشاسته کمتری که نسبت به برنجهای مخصوص اینکاردارن اصلا مناسب این شیرینی نیستند برای همین برای جلوگیری از خشک شدن خمیربه آرد برنج مقداری آرد گندم اضافه میکنند که متاسفانه طعم و کیفیت رشته خشکار را پائین میاره.
روزی من و دوستم تصمیم گرفتیم رشته خشکار درست کنیم آرد برنج از نوع سوپر مارکتی را داشتیم ازیک قوطی خالی سس گوجه هم برای ریختن خمیر استفاده کردیم اگر چه نتیجه خیلی عالی نبود ولی خوشمزه شده بود وما دونفر از خوردنش به شدت لذت بردیم وکلی هم خوشحال شدیم اون روزها اینترنت هم وجود نداشت پس نتوستیم اطلاعات بیشتری در مورد این شیرینی بدست بیاریم ولی به دوستم قول دادم هر وقت که ایران رفتم از یک رشته خشکار فروشی اطلاعات لازم را در این زمینه بدست بیارم دوستان داستان را طولانی نمیکنم فقط همینقدر بگم که کیفیت این شیرینی در ایران خیلی با اون قدیمها فرق کرده به آرد برنج آرد گندم اضافه میشه و دیگه رشته خشکاراون طعم  قدیمی را نمیده از آنجائیکه من این شیرینی را خیلی خیلی دوست دارم حتی بیشتر از یک باقلوای خوشمزه پس میتونه دلیل کافی باشه تا نذارم اون طعم خوب و قدیمی به فراموشی سپرده بشه و به شما  قول میدم که حتی شما هم بعد از این بتونید خوشمزه ترین و با کیفیت ترین رشته خشکار را در منزل تهیه کنید و باز بهتون قول میدم که دیگه بعد از خوردن این رشته خشکارخونگی نوع بازاریش بدجوری از چشمتون بیافته چرا که بین این دو تا زمین تا آسمون فاصله هستش.

باید یک توضیحی در مورد شربت این شیرینی بدم اون قدیمها مامانم برای این شیرینی از شربت استفاده نمیکرد و فقط بعد از سرخ کردن روی شیرینی شکر میپاشید و خیلی هم خوشمزه میشد ولی بعد از اینکه من فهمیدم شمالیها از شربت برای این شیرینی استفاده میکنند کلی سوال و جواب از مامانم کردم و همیشه فکر میکردم مامانم به خاطراستفاده کمتر از شکر و راحتی کار اینکار را میکنه ولی مامانم  عقیده داشت این شربت سفید که با ادویه طعم دار میشه غلظت خیلی کمی داره و شمالیها بعد از سرخ شدن رشته ها آن را درشربتی رقیق میاندازند و روی حرارت داخل شربت میجوشه وهمین جوشاندن باعث نرم شدن رشته ها میشه و دیگه تردی اولیه را ندارن وبا شربت زولبیا و بامیه فرق داره  بنظر مامانم باعث خراب شدن رشته خشکار میشه ولی مطمئنم که شمالیها از خوردن چنین رشته ای لذت میبرن  باید بگم مامانم تا حدود زیادی حق داشت وقتیکه من برای اولین بار رشته خشکار شربتی را خوردم چنگی به دلم نزد و همون نوع بدون شربت را ترجیح دادم  ولی یک ایده خوبی به ذهنم رسید که در ادامه براتون توضیح میدم. 



یکی از مواد اولیه مهم این شیرینی که باعث خوشمزه شدن و یا برعکس  بی کیفیت شدن این شیرینی میشه آرد برنج هستش شما میتونید آرد برنج را آماده از سوپر مارکت تهیه کنید آرد برنجهای آماده عطر و بوی خوبی ندارن در بعضی از مواقع حتی کهنه هم هستند ولی مشکل دیگه در نوع برنج این آردها هستش همانطور که قبلا گفتم برای خمیر رشته خشکار به آردی احتیاج داریم که پر نشاسته کمی چسبنده وشیرین باشه ولی برای این نوع آردها معمولا از برنجهای باسماطی و یا برنجهائی که کم نشاسته هستند استفاده میشه اگر برای شما چندان طعم و کیفیت رشته خشکار مهم نیست میتونید از این نوع آردها استفاده کنید و با اضافه کردن مقداری آرد گندم به آرد برنج تا حدودی جلوی خشک شدن رشته خشکار را بگیرید .



برای کسانی که در ایران زندگی میکنند از برنج شمالی مخصوص اینکار استفاده کنند حالا اگر واقعا برنج مخصوص رشته خشکار به راحتی در دسترس باشه شما میتونید در این پست اطلاعاتی بدست بیارید و کسانی که در خارج از ایران زندگی میکنند ازبرنج ژاپنی (سوشی) ویا ایتالیائی(ریزوتو) استفاده کنند این نوع برنجها برای درست کردن این شیرینی خوب هستش ولی یک مشکل کوچولو وجود داره برنج شمالی مخصوص اینکار یک عطر محلی و بوی شالیزارهای شمال را میده و یک چسبندگی و شیرینی خیلی خوبی داره من برای این برنج یک جایگزین خیلی خوب پیدا کردم و اون یک برنج خیلی چسبده ویتنامیست با اینکه برنج مخصوص سوشی و ریزوتو پر نشاسته و چسبندگی خوبی داره ولی با اضافه کردن کمی آرد از این برنج چسبنده عطر و چسبندگی اضافه تر به خمیر میدیم و همین باعث میشه که رشته خشکار نرم و خوشمزه و به قول شمالیها خوش خوراک بشه بدون اینکه ذره ای آرد گندم به خمیر اضافه بشه ولی با همه اینها شما میتونید فقط از برنج ایتالیائی و یا ژاپنی استفاده کنید واز این برنج چسبناک استفاده نکنید  .



در این عکس دو نوع برنج از نوع گرد و خیلی چسبنده را بهتون معرفی میکنم این نوع برنج را میشه از سوپرمارکتهای آسیائی تهیه کرد و معمولا این برنجها تایلندی و یا ویتنامی هستند و قیمت خیلی مناسبی داره نوع ژاپنی را میشه از مغازه های ژاپنی تهیه کرد برنج سمت راست چسبنده پر نشاسته و مغز شیرینی داره ولی عطر خوبی نداره و تایلندی هستش برنج سمت چپ خوشمزه و عطر خوبی داره و رشته خشکار را خیلی خوش طعم میکنه ولی با همه اینها هیچ وقت به سرتون نزنه که برای درست کردن خمیر رشته خشکار به تنهائی از این برنج استفاده کنید چون که به خاطر چسبندگی خیلی زیاد فرم نمیگیره پس فقط به مقدار کمی از این آرد استفاده میکنیم.



همه آرد برنجها بی کیفیت نیستند یک نمونه اش این آرد برنج ارگنیک هستش این آرد از برنج ایتالیائی تهیه شده ونوع برنجش مناسب برای درست کردن رشته خشکار هستش اگر شما به این آرد مقداری آرد برنج از برنج ویتنامی که در عکس نشون دادم را اضافه کنید یک خمیر عالی بدست میارید و خریدن این آرد برنج میتونه کمی از زحمت کار کم کنه حالا شما در هر کشوری که زندگی میکنید  نوع خوب و با کیفیت آرد برنج را تهیه کنید یا اینکه خودتون در منزل آرد برنج را درست کنید ولی هیچوقت آرد برنج آماده را از مغازه آسیائیها نخرید چون بی اندازه بی کیفیت هستش البته من با خیال راحت ازمغازه ژاپنی ها برنج سوشی و آردهای با کیفیت را میخرم در کل بین موادغذایی و غیر غذایی ژاپنیها و چینیها خیلی فاصله وجود داره و من خیلی کم اتفاق میافته که ازمغازه های آسیائی بخصوص چینیها خرید کنم چون اطمینانی بهشون نیست ولی باید بگم با استفاده ازاین برنج ویتنامی یک رشته خشکار خوشمزه گارانتی شدست که البته باید از مغازه های آسیائی تهیه کنید . دوستان شما برای درست کردن رشته خشکارنباید حتما این آرد و برنجهایی را که من معرفی میکنم را استفاده کنید شما مختارید از همون آردهای آماده مورد علاقتون استفاده کنید نگران نباشید شما با کمی تفاوت طعم موفق به درست کردن رشته خشکار خواهید شد من در کل آدم سختگیری هستم وخوبی توضیحاتی که میدم این هستش که شما اطلاعاتتون زیاد میشه و دقت میکنید از چه نوع آردی استفاده کنید.

باید بگم که من آرد برنج را بعضی اوقات خودم درست میکنم و بعضی اوقات هم از این آرد برنج ارگنیک یا نوع ژاپنی استفاده میکنم ولی برنج گرد و چسبنده ویتنامی را در منزل تبدیل به آرد میکنم و هیچوقت از آرد برنج آماده آسیایی این نوع برنج استفاده نمیکنم  چون آرد برنج چسبنده را خیلی راحت میشه از مغازه آسیائی تهیه کرد ولی کیفیت خیلی پائینی داره  شما باید خوشحال باشید که من دونه به دونه تجربه های خودم را با شما به اشتراک میذارم این تجربیات راه شما را روشن تر میکنه ،  برای تهیه آرد برنج به این پست مراجعه کنید.








برای آرد کردن برنج ایتالیائی یا ژاپنی برنج باید برای چند ساعت یا یکشب تا دو روز خیس بخوره این مدت زمان بستگی به جنس برنج داره برای امتحان یک دانه برنج را ما بین دو انگشت فشار بدید اگر به راحتی خرد و پودرشد یعنی آمادست تا آسیاب کنید  در مورد برنج گرد و چسبناک ویتنامی یا تایلندی همون که در عکس نشون دادم بعد از 5 تا 6 ساعت آماده برای آسیاب کردن میشه. توجه کنید آرد برنج خیلی زود تغییر طعم  و کهنه میشه شما میتونید آرد برنج را در کیسه پلاستیکی زیب دار بریزید و در فریزر نگهداری کنید .



برای تهیه خمیر رشته خشکار به دو روش میتونید عمل کنید .
روش اول
آرد برنج 150 گرم
آرد برج از نوع چسبنده 50 گرم (میتونید از استفاده از این آرد صرفنظر کنید و فقط از آرد برنج استفاده کنید)
آب 225 میلی لیترهم دمای اتاق باشه
با این مقدار 13 عدد رشته خشکار بدست میاد

مواد میانی داخل خمیر
مغز گردو ی پودر شده 50 گرم
شکر یک و نیم ق غذاخوری
دارچین نصف ق چایخوری (شما میتونید کمی از پودر هل و پودر زنجبیل هم استفاده کنید ولی بنظر من درطعم گردو ودارچین نباید ادویه دیگه ای قاطی بشه حداقل در مورد این شیرینی)

اگر 4 عدد رشته و بقیه را رشته خشکار درست کنید این مقدارمواد میانی میتونه کافی باشه

برای تهیه شربت به این پست مراجعه کنید.



ابتدا آرد برنج را در کاسه بریزید و 120 تا 125 میلی لیترآب اضافه کنید با دست یا با قاشق و یا با دستگاه به مدت 8 تا 10 دقیقه بهم بزنید تا به این شکل دربیاد امکان داره مقدار آب نسبت به جنس برنج کمی تغییر پیدا کنه .



روی کاسه را فویل بکشید تا خمیر ور بیاد به مدت سه ساعت ، اصطلاحا گفته میشه خمیر ور میاد ولی شما متوجه ور اومدن خمیر مثل خمیر نان نمیشید این استراحت باعث کیفیت خوب خمیر میشه و شما در طول کار اذیت نمیشید متاسفانه دیگه در ایران هم در بیشتر مغازه ها از استراحت خمیر خبری نیست و با اضافه کردن آرد گندم کارشون را آسون میکنند و تندی شروع به کار میکنند البته شما به واضح اینو در کیفیت رشته ها میبینید. 



حالا بعد از استراحت  مابقی آب را اضافه میکنید و بعد از نیم ساعت شروع به کار کنید بیشتر از این مدت هم بمونه هیچ اشکالی نداره.


این تاوه واین قوطی مورد استفاده من هستش سوراخ در این قوطی خیلی ریز هستش. برای درست کردن رشته خشکار از شانه مخصوص اینکار استفاده میشه این شانه چند تا سوراخ داره ولی هیچ احتیاجی به داشتن این شانه نیست .


غلظت خمیر باید غلیظترازدوغ باشه شما سعی کنید که از اول خمیر کمی غلیظ باشه بعد کمی را در قوطی مورد نظر  بریزید وقتی که به راحتی از سوراخ خارج شد یعنی که میتونید شروع به کار کنید ولی اگر به سختی از سوراخ قوطی خارج شد مقدار کمی آب اضافه کنید.



تاوه را بذارید روی حرارت متوسط تا داغ بشه بعد دستمال کاغذی آشپزخانه را کمی روغنی کنید و روی تاوه بمالید  من همیشه از روغن حیوانی استفاده میکنم توجه داشته باشید مقدار روغن باید خیلی کم باشه تا حدی که فقط خیلی کم چرب بشه با  قاشق یا ملاقه داخل قوطی را فقط به اندازه یک رشته خشکار پر کنید و بعد روی تابه خط های رسم کنید و بعد خط هائی که خط های اولی را قطع کنه به شکلی که در عکس میبیند بعد هر چی که داخل قوطی باقی مونده را به داخل کاسه برگردونید توجه داشته باشید این رشته ها در چند ثانیه آماده میشن با دست از روی تاوه بردارید و روی میز کار بذارید اگر این رشته ها طولانی تر روی حرارت بمونه خشگ میشه و تا کردن خمیر مشکل میشه و در کل خمیر بی کیفیت میشه.



خمیررا از بالا به این شکل تا کنید





خمیر را از پائین وبعد از قسمت داخل کمی تا کنید 





یک قاشق مرباخوری از مغز گردو وسط خمیر بذارید و تا کنید




تای اول بعد تای دوم و بعد هم تای سوم وبعد با انگشت روی خمیررا  درقسمت بالا و پائین همون قسمتی که مغز گردو نداره را یک فشار کوچولو بدید تا خوب بهم بچسبه


جای انگشت را در قسمت پائین و بالای خمیر میبینید  دو طرف خمیر خوب بهم چسبیده و مغز گردو داخل خمیر محفوظ شده



تا یادم نرفته یک توضیح در مورد رشته و رشته خشکار بدم ، به نوعی که داخلش با گردو پر بشه خشکار و نوعی که گردو نداشته باشه را رشته میگن در عکس دوتا خشکار و یک دونه رشته میبینید 



رشته ها را تا به آخر به همین شکل درست کنید و هر بار تابه را چرب کنید و هر بار که قوطی پلاستیکی را پر میکنید قبلش خمیر برنج را خوب بهم بزنید چون برنج خیلی زود از آب جدا  و ته نشین میشه  برای اینکه موقع ریختن در تاوه مشکلی پیش نیاد خوب بهم بزنید در قوطی بریزید و قبل ازریختن در تاوه باز یک تکانی بهش بدید و سریع به کار ادامه بدید و باقیمانده خمیر اضافه اومده داخل قوطی را داخل کاسه بریزید  و هر بار سوراخ در قوطی را چک کنید که باز باشه چون بعضی اوقات پیش میاد که سوراخ گرفته میشه

در تاوه روغن مایع بریزید همین که سطح تاوه را بپوشاند کافیست بعد که داغ شد اول رشته ها و بعد رشته خشکارها را سرخ کنید  من از روغن هسته انگور استفاده میکنم


من همیشه مقداری شربت در شیشه دارم این شربت را تا مدتها بدون اینکه در یخچال بذارید میشه نگه داشت فقط نکته مهم این 
هستش که قبل از ریختن شربت داخل شیشه ، شیشه باید استریلیزه بشه


شربت را داخل یک کاسه بریزید و بدون گرم کردن شربت ، رشته خشکار داغ را داخل شربت بذارید و بعد از یک دقیقه در بیارید شربت دمای اتاق را داشته باشه






مامانم همیشه بعد از سرخ کردن در ظرف میذاشت و مقداری شکر روش میپاشید و هیچوقت در کنارش جای چای خالی نبود


اگراین مقدار برای شما زیاد بود میتونید رشته ها را فریز کنید به این شکل که زیر و روی کار کاغذ روغنی بذارید  


و به این شکل فریز کنید ولی از من به شما نصیحت که سعی کنید این رشته ها را تازه استفاده کنید چون با فریز کردن از کیفیتش کم میشه 


حالا دیگه در ایران انواع رشته ها با انواع مغزها درست میشه مثل مغز بادوم تا مغز پسته حتی بعضی اوقات به جای آب در خمیر از شیر استفاده میکنند و یا اینکه خمیر را زعفرونی درست میکنند ولی واقعیت این هستش که همون نوع معمولی و با گردو از خوشمزه ترینش هستش و بقیه فقط برای بازار گرمیست ، اگر دوست داشتید میتونید به  خمیر زعفرون اضافه کنید تا خمیر زعفرونی بشه
ولی برای من همون نوع سفید وساده خوشمزه ترین هستش مخصوصا اگر در شربت از زعفرون استفاده بشه دیگه لزومی برای اینکار نمیمونه 


این هم سرخ شده نوع زعفرانی


دوستی دارم که وقتی برای اولین بار رشته خشکار را خورد یک دل نه صد دل عاشق این شیرینی شد  روی وزن و هیکلش هم  حساسیت خاصی داره و خلاصه مطلب اینکه به گرم و کالری ، غذای روزانه اش را برنامه ریزی میکنه وقتی هم که دو سال پیش برای زولبیا و بامیه پستی گذاشته بودم حتی حاضر نشد یک دونه بامیه را امتحان کنه و ببینه چه طعمی داره و فقط گفت این همه روغن و شربت در یک شیرینی دلیلی برام  نمیذاره که  از طعمش لذت ببرم حالا هر چقدر هم که خوشمزه باشه ولی برای این رشته ها حسابی دست و پاش شل میشه با اینکه میدونه در این شیرینی هم حسابی از روغن و شربت استفاده میشه ولی در این یکی مورد حسابی بی خیال میشه من این شیرینی را کم درست میکنم ولی اگر درست کنم چند تایی نصیبش میشه این دفعه این چند تا پر گل محمدی باغچمون را هم داخل ظرف گذاشتم وقتی که در ظرف را باز کرد بوی رشته و گل چنان عطری را در اطراف پیچوند که آدم مست میشد بعد هم اینقدر هوس انگیز این رشته ها را گاز میزد حتی گلهای داخل ظرف را هم خورد من که قبلش یک چند تایی را با چای خورده بودم دوباره هوس کردم .

طرز تهیه خمیر به روش دوم
در نوع دوم شما به این پست مراجعه میکنید من در این پست مربوطه به شما نشان دادم که چطوری میتونید در مدتی کوتاه برای درست کردن فرنی یک آرد برنج فوری درست کنید روش کار برای درست کردن رشته خشکار به همون شکل هستش فقط به جای شیر از آب استفاده میشه و مقدار آبی که برای آسیاب کردن برنج استفاده میکنید نباید زیاد باشه البته این نوع خمیر(روش دوم) خیلی شل تر از خمیر بالائی (روش اول) میشه و به همون شکل مثل خمیر بالا باید استراحت کنه و بعد از استراحت مقدار آب را اندازه کنید و اگر فکر میکنید که مقدار آبی که در اول برای آسیاب کردن برنج استفاده کردید کافی بوده و آب بیشتر باعث شل شدن خمیر میشه از آب اضافه استفاده نکنید  و درست به روش  بالا عمل کنید و رشته ها را درست کنید.


۱۴ نظر:

  1. شدم آواره در کوچه خیانون
    میگردم در پی برنج گرد دون
    فروشگاه ویتنامی ندیدم
    ولی چینی و تایلندی فراوون
    برنج ریزوتو و سوشی دارم
    ویتنامیش بیابم میشه میزون
    شکلات سیاه کامت شیرین باد
    تشکر و مرسی و خیلی ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این برنج ویتنامی را از مغازه آسیائی تهیه کردم اگر بتونی همین برنج را گیر بیاری که عالیست چون به خاطر عطرو شیرینی که داره میشه گفت که خود برنج شمالیه اگر چه برای پخت و پز ما ایرانیها بدرد نمیخوره ولی برای رشته خشکار عالیه چون درست ما به همین شیرینی و چسبندگی در خمیر احتیاج داریم البته باید بگم در روستاهای شمال روستائیها از همین برنج البته نوع ژاپنی که در گیلان کشت میشه را استفاده میکنند چسبندگی برنج باعث میشه که بتونند خیلی راحت برنج را در دست گرد کنند و به شکل توپ کوچیک در دهان بزارن و در صبحانه با چای شیرین نوش جان کنند در قدیم که رسم اینطور بود حالا شاید نان جایگزین برنج شده باشه.

      حذف
  2. ممنون از پاسختون
    یادم آوردید که خیلی وقته بدون قاشق چنگال غذا نخوردم. باید در اولین فرصت با پنجه غذا بخورم تا لقمه گرفتن فراموشم نشه.

    پاسخحذف
  3. با دیدن این رشته های خوشمزه کلی خاطره برام زنده شد مادر بزرگ من همیشه خودش درست میکرد و هیچوقت نوع اماده را قبول نداشت و واقعا هم بینشون فرق زیادی بود در حالیکه زولبیا یا بامیه در نوع قنادی اگر با کیفیت باشه خیلی خوشمزه هستش . من فکر نمیکنم که شما ریشه شمالی داشته باشید ولی فرقی هم نمیکنه شما اینقدر با احساس و اموزنده مینویسید که ادم فکر میکنه شما در همون زمان زندگی میکردید شما بسیار با ذکاوت و نکته سنج هستید و خیلی زیبا این اموزشها و اطلاعات را به خواننده انتقال میدید من به خاطر همه این اموزشهای خوب از شما کمال تشکر را دارم و دستتان را میبوسم و باید بگم من به عنوان یک رشته خشکار خور حرفه ای چه از نوع خانگی و نوع بازاریش رشته ای به زیبایی این رشته ها ندیده بودم و واقعا دست مریزاد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. راستی این اطلاعاتی که در مورد ارد دادید کلید اصلی برای درست کردن یک رشته خشکار اساسی هستش برای همین هم در قدیم رشته خشکار اینقدر خوشمزه میشد چون ارد مخصوص رشته توسط مادرهای عزیز در منزل تهیه میشد و برای همین هم طعم بینظیری داشت روح مادر و مادربزرگهای زحمتکش ایرانی شاد و در ارامش باشد و عمر شما جاودانه که این شیرینی شمالی را به نحو احسن به ایرانیان شناساندید.

      حذف
    2. خوشحالم از اینکه شما را به یاد خاطرات خوبتون انداختم روح همه رفتگان شاد و ممنونم از لطفتون.

      حذف
  4. سلام مهناز جان بسیار ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما میذارید بدون هیچ چشمداشتی. خیلی خیلی ممنون میخواستم ببینم می تونید یه پست در مورد سالاد در شیشه هم بذارید ممنون میشم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم، میتونی توضیح بدی منظورت از سالاد در شیشه چیه.

      حذف
    2. سلام مهناز جان من یک بار کلی توضیح نوشتم به یمن ف ی ل ت ر ش ک ن و قطع شدنش پرید منظورم اون سالاد هایی هست که در شیشه برای 1 هفته آماده میکنند و لایه بندیش قلق خاصی داره این هم عکسش
      https://www.google.com/search?q=salad+in+jar&es_sm=93&biw=1280&bih=606&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIu4ne49PaxgIVZZ1yCh1_mwMl
      http://www.thekitchn.com/how-to-pack-the-perfect-salad-in-a-jar-cooking-lessons-from-the-kitchn-192174
      من این که تو هر لایه باید چی ریخته بشه رو نمیدونم زبانم هم که صفر. خیییلی خیییییلی ممنونم.

      حذف
    3. 4 Salad-In-A-Jar Recipes

      https://www.youtube.com/watch?v=RRemVme-3wU

      حذف
    4. متوجه منظورت شدم این سالاد از سالادهای مورد علاقه دانشجوئی و کارمندی هستش که در بیشتر بوفه ها میشه خرید ولی اگر کسی خودش درست کنه میتونه هر چی که دوست داره توش بریزه نکته مهم در طبقه بندی کردن این سالاد این هستش که همیشه سس اول از همه داخل شیشه ریخته بشه فرقی نمیکنه که چه سسی باشه میتونه سس مورد علاقت باشه اگر گوجه فرنگی استفاده کردی باید خرد کنی و روی سس بذاری بعد خیار خرد شده و بعد پیاز قرمز خرد شده چند تا زیتون خرد شده و چند تا تکه پنیر لیقوان چند تا برگ اسفناج بعد هم در شیشه را میبندی و میره داخل یخچال ، این فقط مثالی بود که متوجه کار بشی مثلا کاهو یا اسفناج همیشه باید در روی شیشه قرار بگیره و تماسی با سس و مایعات نداشته باشه ولی کلم قرمز و کلم سفید میتونه بعد از گوجه هم قرار بگیره اگر از نودل استفاد ه کردی در بالا زیر سالاد باشه ولی برنج یا کوس کوس میتونه بعد از سس هم قرار بگیره. از تخم مرغ و گوشت مرغ و خیلی چیزهای دیگه میتونی استفاده کنی همینکه یک مرتبه درست کنی بعدش هر چی گیرت بیاد میکنی داخل شیشه ، من برای آینده خیلی ایده های خوبی برای مواد غذائی داخل شیشه دارم

      حذف
    5. خیییییییییلی ممنون متوجه شدم. از شما هم متشکرم آقای نیرنگ به خاطر لینک یوتیوب .منتظر ایده هاتون هستم.به خاطر بستنی سنتی و توضیح ثعلب هم خیییییلی سپاسگزارم ما هر چی از شما تشکر کنیم بازم کمه که اینهمه دانسته هاتون رو به ما یاد میدید انشاء ا... همیشه خودتون و خانوادتون سالم و سلامت باشید بازم ممنون مهناز عزیزم.

      حذف
  5. سلام من می خوام این شرینی رو ددرست کنم ولی سوالی برام پیش اومد یک نفر بهم گفت که شمالی ها ارد برنج و آرد گندم را با هم مخلوط می کنند برا خمیرش ایا این کار رو صلاح می دونید شما؟

    پاسخحذف