صفحات

۱۳۹۴ آبان ۲, شنبه

نگهداری سبزی تازه در شیشه به مدت طولانی






تا حالا شده هوس کوفته و یا دلمه کرده باشید و به خاطر نداشتن سبزی مورد نظراز درست کردنش صرف نظر کرده باشید، شما بعد از این میتونید هر نوع سبزی که دوست دارید را با مقداری نمک و روغن در داخل شیشه و در یخچال به مدت طولانی نگهداری کنید چند سال پیش هم در این پست توضیح داده بودم.
من از سبزی یخ زده خوشم نمیاد سبزی خشک شده هم عطر سبزی تازه را نداره بهترین گزینه هم همون سبزی تازه هستش این روش هم بیشتر برای درست کردن سس و یا غذاهایی هستش که از سبزی کمی استفاده میشه شاید باورتون نشه ولی من با همین سبزیهای در شیشه انواع کوفته ها و دلمه های تابستونی را درست میکنم.
باید بهتون بگم عطر و طعم غذاهایی که شما با سبزی روغنی درست میکنید با سبزی که تازه خرد شده کمی متفاوت هستش عطر و طعم این سبزی به خاطر آسیاب شدن و نگهداری در روغن و نمک چند برابر سبزی تازه هستش برای همین در بعضی از غذاها استفادش به مقدار کم کافی هستش ، معلومه که  برای درست کردن آش و قرمه سبزی و کوکو این سبزی نمیتونه جوابگو باشه ولی خیلی خیلی با ارزش و به درد خور هستش وهمینطورهم جاش نباید در یخچال خالی باشه توضیحات بیشتر و استفاده های بیشتر را براتون روی عکسها میدم.

موادلازم
سبزی
روغن مایع (من از روغن هسته انگور استفاده میکنم)
نمک (لطفا نمک ید دار نباشه) 
شیشه که از قبل استریلیزه شده باشه

اینجا از هر نوع سبزی میشه استفاده کرد به نظر من سبزیهایی مثل ترخون و مرزه که معمولا به مقدار کم استفاده میشه و همیشه در دسترس نیست خیلی خوبه ، نعناع و برگ سیر هم عالیه ، گشنیز هم خیلی به کار میاد.
برای اینکه سبزی در داخل شیشه تا ماهها قابل نگهداری باشه مقدار نمک خیلی مهم هستش در واقع نمک از خراب شدن سبزی جلوگیری میکنه البته که روغن هم نقش مهمی را در اینجا بازی میکنه .
سبزی را بعد از شستن حتما باید خوب خشک کنید خیلی بهتر هستش که داخل یک کیسه پارچه ای بذارید و برای یکشب داخل یخچال بذارید تا کاملا خشک بشه ،اول سبزی را وزن کنید برای هر صد گرم سبزی 7 گرم نمک و130 میلی گرم روغن در نظر بگیرید.




 در اینجا من  از برگ سیر استفاده کردم این نوع برگ سیر در بهار در آلمان زیا د پیدا میشه


انواع سبزیها در خرد کن خوب خرد میشه میتونید برای اینکه کار راحتتر انجام بشه در حین کار مقداری روغن استفاده کنید
 


 حالا سبزی را در کاسه خالی کنید باقیمانده روغن و نمک را اضافه کنید خوب مخلوط کنید و در شیشه های تمیز بریزید روی سبزی باید به اندازه نیم سانت روغن باشه یک پلاستیک و یا فویل روی شیشه قرار بدید و در شیشه را ببندید و داخل یخچال قرار بدید اگر سبزیهای مختلفی درست کردید حتما اسم سبزی را روش بنویسید.





سعی نکنید در استفاده از روغن صرفه جوئی کنید استفاده از روغن کم بعد از مدتی رنگ سبزی را کدر و خراب میکنه این  روغن خیلی معطر میشه و در کل روغن و سبزی شیشه ای یک اسلحه داغ در آشپزی به حساب میاد مخصوصا برای کسانی که به آشپزی علاقه و یا وقت زیادی برای اینکار ندارن د ولی با همه اینها دوست دارن برای خانواده ویا مهمونها یک غذای پر ستاره روی میز آماده کنند 


شاید اگر بهتون بگم تا حالا هر چی سبزی پلو میل کردید این سبزی پلوی خوشمزه و خوش عطر نبوده ناامید بشید 
یکبار هم که شده امتحان کنید برای هر بشقاب برنج پخته شده از یک قاشق غذاخوری گشنیز در شیشه استفاده کنید شاید یک قاشق غذاخوری هم زیاد باشه به خاطر اینکه عطر و طعم سبزی در شیشه محفوظ میشه و هر روز هم که میگذره سبزی و روغن داخل   شیشه معطر تر میشه و دیگه اینکه شما این سبزی را بعد از پختن برنج، به برنج اضافه میکنید . گشنیز و تن ماهی خیلی جور هم هستند باز هم میگم حتما امتحان کنید برای اینکارفقط کافیه یک پرس برنج پخته شده را در یک کاسه با کمی سبزی قاطی کنید و در بشقاب با تن ماهی و یا ماهی سرخ شده سرو کنید .


سیب زمینی ها را با مقداری ازسبزی مثل برگ سیر و یا گشنیز و یا مخلوطی ازانواع سبزیها مخلوط کرده و بعد در فر بذارید نا گفته نماند که این سبزی در طعم این استیک خوشمزه نقش مهمی داشته توضیحات بیشتر را در آینده در پست استیک میدم  


 آخه من هرچی ازخوشمزگی و راحتی این غذا بگم باز کم گفتم فقط میتونم بهتون قول دستورش را بدم.


اگرروی نان باگت و یا هر نانی که دوست داشتید مقداری از سبزی مورد علاقتون را بمالید و در فر بذارید به هیچ چیز دیگه ای دراین بشقاب احتیاجی نیست فقط با مقداری سالاد دل خیلی ها را شاد کردید

با همه اینها چند نکته مهم را باید بهتون گوشزد کنم برای برداشتن سبزی از داخل شیشه باید از قاشق تمیز استفاده کنید هیچ وقت قاشقی را که داخل غذا و یا دهان کردید را داخل شیشه نکنید ، همیشه با برداشتن سبزی مقداری سبزی به بدنه داخل شیشه مالیده میشه و چون این سبزی دیگه در داخل روغن نیست میتونه کپک بزنه پس با یک دستمال کاغذی اطراف داخل شیشه را تمیز کنید ، با برداشتن سبزی از داخل شیشه مقداری از روغن روی سبزی هم برداشته میشه پس قبل گذاشتن دریخچال دوباره کمی روی سبزی روغن بریزید ، اگر شیشه ها را در داخل یخچال روی طبقه ای که روی کشوی میوه ها هستش قرار بدید ( این طبقه از همه طبقه ها در داخل یخچال سردتر هستش) برای چندین ماه قابل نگهداریست.

۲۴ نظر:

  1. خیلی عالیه. ولی اینقدر از همه چیز تعریف می کنید آدم نمیدونه کدومشو باید انجام بده :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هر کدومش را که دوست داری ، موفق باشی.

      حذف
    2. من برای تولد پسرم دنبال چند تا غذای راحت و خوشمزه می گشتم ولی نتونستم تصمیم بگیرم.

      حذف
    3. ساندویچهای مختلف همیشه مناسبه تولد هستش.

      حذف
  2. دست گلتون درد نکنه بانو جان از اینکه دانسته هاتون رو با ما شریک میشوید...سایت بسیار آموزنده و کاربردی دارید...آفرین به این همه بخشندگی و بلند نظری...پاینده و پیروزباشید بانوی نازنین

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم عزیزم ، خوشحالم که استفاده میکنید.

      حذف
  3. من دقیقا این کار رو می کنم ولی ماحصل رو داخل قالب می ریزم و فریز می کنم

    پاسخحذف
  4. بهار آورده ای در فصل پاییز
    بوی ترخون و مرزه, برگ گشنیز
    نگین هایی فشاندی از زمرد
    به دشتی غرقه در کهربا نیز

    پاسخحذف
  5. سلام مهناز عزیز،خوشحالم پست جدیدگذاشتید ایده خیلی جالب وکاربردی ست من طبق روش شما سیر بدون خاک توگلدون میکارم وبرگهای اون روبه همین روش نگهداری میکنم ولی حتماسایرسبزیهاروامتحان میکنم. لطفا درصورت امکان بیشترپست بگذاریدچون واقعا همه شون کاربردی هستن،مثلانگهداری مرغ درشیشه عالییییییییی وخیلی به من کمک میکنه من بسینه بوقلمون هم امتحان کردم خیلی خوشمزه میشه قدردان زحمات شما دوست عزیز ومهربان هستم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ، مرغ درشیشه عالیه و برای یک سالاد الویه فوری حرف نداره ، دلیل کم پست گذاشتنم به خاطر کارهای زیادی هستش که دارم و روز به روز هم به حجم کارهام اضافه تر میشه ولی من شما دوستان خوبم را فراموش نمیکنم و به گذاشتن پست های کاربردی ادامه میدم حتی اگر تعداد پست ها کم و فاصله بینشون زیاد باشه برای من همیشه مهم کیفیت کار هستش.

      حذف
  6. سلام مهناز عزیز و دوست داشتنی.امیدوارم که اوضاع بر وفق مراد باشه و ممنون که به فکر ما هستید.مهناز جان هندوستان از این زوش برای درست کردن ترکیبی از زنجبیل تازه و سیر استفاده میشد که پای ثابت غذاهاشونه که تا ماهها قابل نگهداریه به شرطی که شیشه استریل بشه و رطوبت وارد شیشه نشه ولی در مورد سبزی نمیدونستم امکان پذیره .باز هم سپاس فراوان .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام مهدیس جون و ممنونم عزیزم ، این هم دقیقا مثل همون سیر و زنجبیل تا ماهها قابل نگهداریست ولی باید به همون اندازه بهداشتی عمل کرد ، من به روش بالا سیر خام له شده را در روغن و نمک در یخچال نگهداری میکنم .

      حذف
  7. ..........allí bod azizam ,to bi naziri

    پاسخحذف
  8. سلام مهنازجان، من جعفری وگشنیز که مصرفم درطول هفته بیشتر هست روبااین روش اماده کردم اولادستم برای درست کردن خیلی غذاهابازترشد چون همیشه سبزی تازه دردسترس نیست، هوس یک غذایی میکنی ولی بخاطر سبزی مجبور میشی کنسلش کنی، من برای سوپها،قلیه،اش از سبزیهای توشیشه استفاده کردم، ممنونم عزیزم،درضمن خواهشی داشتم درصورت امکان باتوجه به نزدیک شدن به سال نو دستورشیرینی برامون بگذارید، پیشاپیش سپاسگزارم

    پاسخحذف
  9. سلام عشرت عزیز، منم با نظرت موافقم. متاسفم از اینکه نتونستم در این اواخر پست جدیدی بذارم ولی در آینده با پستهای دست اول با شما دوستان خواهم بود.

    پاسخحذف
  10. سلام.میشه دستوراتی که مینویسید و تکنیک هایی که از اونها استفاده میکنید رو اصطلاح یا ترجمه انگلیسی کلمات کلیدیش رو هم بنویسید که بتونیم با سرچ توی اینترنت اطلاعات بیشتری در موردشون پیدا کنیم؟ممنون میشم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ، اگر بدونم اینکار را میکنم.

      حذف
  11. راستی مهناز خانوم این روش کنسرو کردن مشکل به وجود اومدن باکتریهای بیهوازی که کشنده هستن رو نداره؟یعنی قبل از مصرف نیاز نیست کنسروامونو دوباره بجوشونیم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با این روش نمک و روغن باعث نگهداری مواد در شیشه میشه تا زمانی که از قاشق تمیز استفاده کنی و سطح مواد از روغن پوشیده باشه و در جای سرد نگهداری بشه هیچ اتفاق بدی نمی افته، احتیاجی به جوشاندن نیست .

      حذف